پیش بینی پرخاشگری دانش آموزان پایه دوازدهم براساس سبک فرزند پروری و هوش هیجانی

پیش بینی پرخاشگری دانش آموزان پایه دوازدهم براساس سبک فرزند پروری و هوش هیجانی

محمدحسین تاجیک1 علیرضا محمدنژاد گنجی2

1) کارشناسی ارشد رشته مشاوره مدرسه، گروه مشاوره، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران
2) نویسنده مسئول، استادیار گروه مشاوره، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران

محل انتشار : اولین همایش ملی علمی دانشجویی روان‌شناسی(cpssuma.ir)
چکیده :
این پژوهش با هدف رابطه سبک فرزندپروری والدین و هوش هیجانی با پرخاشگری در نوجوانان دانش آموزان پایه دوازدهم شهر شهریار انجام شد. روش تحقیق همبستگی می باشد و جامعه آماری آن 3700 نفر از دانش آموزان دوره متوسطه شهرستان شهریار در سال تحصیلی 98-99 بود که تعداد 368 نفر به شیوه تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. شرکت کنندگان به پرسشنامه های شیوه های فرزندپروری والدین، هوش هیجانی و پرخاشگری پاسخ دادند. داده های حاصل به روش تحلیل پیرسون و رگرسیون چند متغیره با نرم افزار SPSS تجزیه و تحلیل شد. نتایج تحقیق نشان داد که سبک فرزندپروری والدین، پرخاشگری را در بین دانش آموزان پایه دوازدهم شهر شهریار پیش بینی می¬کند. همچنین هوش هیجانی، پرخاشگری را در بین دانش آموزان پایه دوازدهم شهر شهریار پیش بینی می¬کند.
کلمات کلیدی : سبک فرزندپروری پرخاشگری هوش هیجانی