خجالت و کم رویی در دانش آموزان و کمک به بهبود آنها

حافظ تره باری1 فاطمه محمدباقری2

1) دکتری تخصصی علوم تربیتی،عضو هیات علمی دانشگاه فرهنگیان،پردیس بنت الهدی صدر اردبیل،ایران
2) دانشجوی مقطع کارشناسی رشته آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان پردیس بنت الهدی صدر اردبیل ،ایران

محل انتشار : اولین همایش ملی علمی دانشجویی روان‌شناسی(cpssuma.ir)
چکیده :
یکی از مسائل دانش آموزان امروزی مشکل کمرویی آنها می باشد و این مشکل می تواند سبک زندگی و وضعیت تحصیلی وشغلی او را تحت تاثیر قرار دهد .همچنین میزان یا اندازه کمرویی در نوع انتخاب شغل آینده موثر می باشد .هدف از پژوهش حاضر(برطرف شدن خجالت و کم رویی دانش آموزان )بررسی وضعیت کمرویی دانش آموزان و ارائه راهکارهای جهت بهبودکمرویی آنها بود روش پژوهش حاضر کیفی با رویکرد روایت پژوهی می باشد . دو آموزگار در فرایند جمع آوری اطالعات مشارکت داشتند.برای گرد آوری اطالعات از روش مصاحبه نیمه ساختار یافته و گفت وگو ، و برای تحلیل روایت ها کدگزاری در سه مرحله باز،محوری وگزینشی صورت گرفته است .تعدادکدهای اولیه 84مورد بوده است که بعد از انجام فرایند حذف و ادغام این کدها به 48مورد کاهش یافت.سپس مقوله بندی صورت گرفت که تعداد مقوله ها 8مورد می باشد. نتایج کیفی پژوهش نشانگر آن بوده که راهکاری درمانی از جمله دادن مسئولیت به دانش آموز و شرکت دادن وی در بازی و ورزش های گروهی و... نتیجه ی مثبت داده و موجب بهبود میزان کمرویی دانش آموزان شده .بنابراین کمرویی را از طریق روش های درمانی می توان کاهش داد
کلمات کلیدی : کم رویی روایت پژوهی دانش آموز