تاثیر کرونا بر تعلیم و تربیت دانش آموزان

حافظ تره باری1 الناز اسدزاده2

1) دکتری تخصصی علوم تربیتی، عضو هیات علمی دانشگاه فرهنگیان، پردیس بنت الهدی صدر، اردبیل، ایران,
2) نویسنده مسئول, دانشجوی مقطع کارشناسی رشته آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان پردیس بنت الهدی صدر، اردبیل، ایران,

محل انتشار : اولین همایش ملی علمی دانشجویی روان‌شناسی(cpssuma.ir)
چکیده :
هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی میزان تاثیر کرونا بر تحصیل دانش آموزان بود. روش پژوهش با توجه به هدف فوق ، یکی از رویکردهای تحقبقات کیفی به نام روابت پژوهی است. ابزار گردآوری داده در این تخقیق، مصاحبه ساختارمندی بود که در قالب سوالاتی از طریق پیام رسان در اختیار مصاحبه شوندگان قرار گرفت. داده های مصاحبه پس از بررسی به صورت روایت تبدیل شدند. سپس پاسخ ها برای مصاحبه شوندگان ارسال شد تا درصورت مغایرت پاسخ های مد نظرشان، اصلاحات صورت گیرد. پس از تایید آن توسط مصاحبه شوندگان، برای تحلیل روایت ها کدگذاری در سه مرحله باز، محوری و گزینشی صورت گرفته است. تعداد کدهای اولیه ۵۷ مورد بوده است. سپس مقوله بندی انجام گرفت که تعداد مقوله ها ۱۹ مورد است‌. نتیجه اینگونه حاصل شد که علاوه بر مزایا ومعایب آموزش مجازی، بحران کرونا میتواند فرصتی برای شناسایی ضعف ها، کمبودها، و نقص های زیرساختی در این زمینه و نمایان ساختن عدم توازن در توزیع زیرساخت های مورد نیاز در بخش اینترنت به خصوص در مناطق دور دست و محروم و شناسایی این کمبودها و تلاش در جهت برطرف کردن آنها باشد و این به مثابه رشد و تعالی در این زمینه و جنبه مثبت شرایط به وجود آمده و خود نقطه آغازی برای تداوم و ارتقاء کیفیت بحث آموزش مجازی در آینده است.
کلمات کلیدی : کرونا تعلیم دانش آموز