اثربخشی روایتدرمانی بر خودکارآمدی ادراکشده دانشآموزان دختر مبتلا به چاقی
اثربخشی روایتدرمانی بر خودکارآمدی ادراکشده دانشآموزان دختر مبتلا به چاقی
ماهک نقی زاده علمداری1
1) کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی، نیروی رسمی آموزش و پرورش، جلفا ، ایران.
محل انتشار :
اولین همایش ملی علمی دانشجویی روانشناسی(cpssuma.ir)
چکیده :
چکیده
زمینه و هدف: درصورت عدم حل مشکلات دانشآموزان همچون چاقی، میتوانیم شاهد معضلات اجتماعی و روانشناختی نظیر فرار از مدرسه و ترک تحصیل باشیم، که همین عوامل بهطور مستقیم و غیرمستقیم هزینههای مادی و اجتماعی سنگینی بر دوش خانوادهها و جامعه میگذارد. هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی روایتدرمانی بر خودکارآمدی ادراکشده دانشآموزان دختر مبتلا به چاقی بود.
مواد و روش ها: روش پژوهش، نیمهتجربی با طرح پیشآزمون- پسآزمون و پیگری با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش را دانشآموزان دختر چاق دوره متوسطه اول مدارس شهرستان جلفا در سال تحصیلی 99- 1398 تشکیل دادند. 30 نفر پس از رعایت ملاکهای ورود و خروج به پژوهش، با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس انتخاب، و بهصورت تصادفی در دو گروه قرار گرفتند. اعضای گروه آزمایش درمان مختص گروه خود را در 8 جلسه 5/1 ساعته دریافت کردند؛ اما اعضای گروه کنترل هیچ درمانی را دریافت نکردند. ابزار اندازهگیری پرسشنامه خودکارآمدی شرر بود. تجزیه و تحلیل یافتهها از طریق آزمون تحلیل واریانس آمیخته با اندازهگیری مکرر و با کمک نرمافزار آماری SPSS-24 انجام گرفت.
یافتهها: میانگین متغیر خودکارآمدی ادراکشده گروه آزمایش در پیشآزمون (93/48)؛ و میانگین متغیر خودکارآمدی ادراکشده گروه کنترل (20/49) بود. نتایج نشان داد که در پسآزمون، نمره خودکارآمدی ادراکشده گروه آزمایش (33/56) نسبت به گروه کنترل (27/49) بیشتر شده است (001/0>P). همچنین نتایج نشان داد که در مرحله پیگیری، اثر روایتدرمانی بر خودکارآمدی ادراکشده (47/56) ماندگار است (001/0>P).
نتیجهگیری: طبق نتایج بهدست آمده میتوان گفت، روایتدرمانی میتواند بهعنوان روشی موثر در افزایش خودکارآمدی ادراکشده دانشآموزان دختر مبتلا به چاقی مورد استفاده قرار گیرد.
کلمات کلیدی :
کلمات کلیدی: روایتدرمانی
خودکارآمدی ادراکشده
چاقی