بررسی عوامل موثر در کاهش پریشانی روانشناختی مادران دانش‌آموز کم توان ذهنی

بررسی عوامل موثر در کاهش پریشانی روانشناختی مادران دانش‌آموز کم توان ذهنی

دکتر مهدی شمالی احمدآبادی1 عاطفه برخورداری احمدآبادی2 مریم قانع عزآبادی3

1) گروه روانشناسی دانشگاه پیام نور اردکان، یزد، ایران
2) دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی
3) کارشناس اداره مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی استان یزد

محل انتشار : اولین همایش ملی علمی دانشجویی روان‌شناسی(cpssuma.ir)
چکیده :
پژوهش حاضر با هدف بررسی عوامل موثر بر کاهش پریشانی روانشناختی مادران دانش‌آموز کم‌توان ذهنی انجام شد. روش پژهش حاضر مروری است و جامعه آماري این مطالعه شامل کلیه مقالاتي بود که در زمینه مشکلات روانشناختی مادران دانش‌آموز کم‌توان ذهنی بوده و در عین حال از ویژگي‌هاي پژوهشي مناسب مانند روایي و پایایي معین و مناسب، روش نمونه‌گیري و جامعه آماري مطلوب، فرضیه‌ها و سئوالات متناسب با موضوع برخوردار بودند. در این مطالعه پس از شناخت ابعاد پریشانی روانشناختی مادران دانش‌آموز کم‌توان ذهنی، علل و مداخلات موثر بر آن مورد بررسی قرار گرفت. نتایج حاکی از این بود مادران دانش‌آموز کم توان ذهنی در مقایسه با مادران عادی پریشانی روانشناختی بیشتری دارند که بخش بزرگ آن ناشی از عدم مهارت‌های مورد نیاز در برخورد با مشکلات کودک کم توان ذهنی است که با مهارت‌آموزی می‌تواند بهبود یابد. همچنین بررسی‌های انجام شده نشان داد انجام مداخلات روانشناختی چون درمان‌های شناختی، درمان‌های شناختی رفتاری، درمان‌های مبتنی بر ذهن‌آگاهی و آموزش تاب‌آوری از درمان‌های موثر بر پریشانی روانشناختی مادران دانش‌آموز کم توان ذهنی بوده که درمانگران و مراکز حمایتی می‌توانند از این مداخلات در جهت کاهش مشکلات مادران دانش‌آموز کم توان ذهنی از آن بهره‌گیرند. همچنین آموزش مهارت‌های تاب‌آوری یکی از راهکارهای پیشنهادی در این مقوله است.
کلمات کلیدی : پریشانی روانشناختی مادران دانش‌آموز کم توان ذهنی