بررسی وضعیت اضطراب ناشی از کووید – 19 در دانشجویان دانشگاه پیام نور ارومیه در سال تحصیلی 1400 – 1399

بررسی وضعیت اضطراب ناشی از کووید – 19 در دانشجویان دانشگاه پیام نور ارومیه در سال تحصیلی 1400 – 1399

فرشید فتحی کرکرق1 حسن طاهری2 شیلا عمویی3 محمدرضا طیران4

1) کارشناس ارشد علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل، اردبیل، ایران
2) دانشجوی کارشناسی روانشناسی دانشگاه محقق اردبیلی
3) کارشناس ارشد مکاترونیک دانشگاه صنعتی شریف، پردیس بین الملل جزیره کیش، ایران
4) دانشجوی کارشناس ارشد MBA استراتژیک دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران

محل انتشار : اولین همایش ملی علمی دانشجویی روان‌شناسی(cpssuma.ir)
چکیده :
هدف این تحقیق بررسی وضعیت اضطراب ناشی از کووید-19 در دانشجویان دانشگاه پیام نور ارومیه در سال تحصیلی 1400-1399 می‌باشد که روش تحقیق مورد استفاده آن، روش توصیفی پیمایشی است جامعه آماری این تحقیق را تمامی دانشجویان دانشگاه پیام نور واحد ارومیه تشکیل خواهند داد که در سال تحصیلی 1400 – 1399 تعداد آنها 4442 می‌باشد که از این تعداد 1830 نفر را آقایان و 2612 نفر را خانم‌ها تشکیل داده‌اند. نمونه آماری این پژوهش شامل 556 نفر از دانشجویان (234 آقا و 322 خانم) دانشگاه پیام نور واحد ارومیه خواهد بود که به روش نمونه‌گیری طبقه‌ای انتخاب می‌شوند. ابزار مورد استفاده در این تحقیق، مقیاس اضطراب کرونا ویروس (CDAS) است که جهت سنجش اضطراب ناشی از شیوع ویروس کرونا در کشور ایران تهیه و اعتباریابی شده استبرای تعیین پایایی پرسشنامه به تعیین مقدار آلفای کرونباخ اقدام کردیم که 901/0 بدست آمد که این نشانگر پایایی و تعمیم پذیری بالای داده‌های بدست آمده از این مقیاس است. طبق نتایج تحلیل‌های آماری متغیر اضطراب کرونا با توجه به سطح معنی داری کمتر از 05/0 (000/0) در آزمون کولموگروف – اسمیرونوف از توزیع نرمالی برخوردار نیستند. با توجه به نتایج تحلیل‌های آماری در جدول، می‌توان گفت پرسشنامه از پایایی قابل اعتمادی برخوردار است باتوجه به اینکه میانگین بدست آمده کوچکتر از میانگین ملاک یا حد وسط است و با توجه به اینکه سطح معنی داری آزمون (000.) کمتر از 05. است در پاسخ به سؤال اول تحقیق باید گفت: حدود و میزان اضطراب کرونا در جامعه آماری مورد نظر ضعیف است با توجه به نتایج تحلیل‌های آماری و آزمون فرضیه‌ها پیشنهاد می‌شود که خانواده‌ها برای اینکه بتوانند از استرس، ترس، اضطراب ناشی از کرونا را در فرزندان خود کمتر کنند، الگوهای ارتباطی و نوع دید خود را اصلاح کنند.
کلمات کلیدی : اضطراب کووید-19 دانشجویان دانشگاه پیام نور