پیش بینی بهزیستی روانشناختی دانشآموزان براساس باورهای دینی و فرا شناختی
پیش بینی بهزیستی روانشناختی دانشآموزان براساس باورهای دینی و فرا شناختی
پرویز پرزور1 گلتاج شریفی نیا2 مریم آقازاده3
1) استادیار گروه روانشناسی دانشگاه محقق اردبیلی
2) دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
3) دانشجوی کارشناسی مشاوره، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
محل انتشار :
اولین همایش ملی علمی دانشجویی روانشناسی(cpssuma.ir)
چکیده :
هدف پژوهش حاضر بررسی نقش باورهای دینی و باورهای فراشناختی در پیش بینی بهزیستی روانشناختی دانشآموزان متوسطه دوره اول بود. این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی میباشد. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش آموزان دوره اول متوسطه شهر اردبیل که در سالتحصیلی 97-98 مشغول به تحصیل هستند میباشد. نمونه مورد نظر 380 نفر (210 پسرو 170 دختر) در نظر گرفته شد که به روش نمونه گیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب و پرسشنامههای بهزیستی روان شناختی ریف، باورهای فراشناختی ولز و باورهای دینی کشاورز و همکاران اجرا شد. دادههای بدست آمده از پژوهش از طریق روش آماری تحلیل رگرسیون چند متغیره، همبستگی پیرسون، تی مستقل و رگرسیون خطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و نتایج نشان داد که بین باورهای دینی و بهزیستی روان شناختی دانش آموزان رابطه معناداری وجود دارد؛ و همچنین بین باورهای فراشناختی و بهزیستی روان شناختی رابطه معناداری وجود دارد. نتایج حاصل از رگرسیون نشان داد که متغیرهای باورهای دینی 19/0 و باورهای فراشناختی 53/0 از واریانس بهزیستی روان شناختی را تبیین میکنند و نیز نتایج آزموت تی تست نشان داد که بین میانگین میزان بهزیستی روان شناختی دانش آموزان پسرو میانگین میزان بهزیستی روان شناختی دانش آموزان دختر تفاوت معنی داری وجود دارد. به طوری که میزان بهزیستی روان شناختی در بین پسران بالاتر از دختران میباشد. بطور کلی با نگاهی به یافتههای تحقیق حاضر، میتوان گفت با توجه به اینکه متغیرهای باورهای دینی و باورهای فراشناختی پیش بینی کنندههای معناداری برای بهزیستی روان شناختی هستند، میتوان با ایجاد و ارتقاء چنین ظرفیتهایی، بهزیستی روان شناختی دانش آموزان را بهبود بخشید.
کلمات کلیدی :
بهزیستی روان شناختی
باورهای دینی
باورهای فراشناختی
دانش آموزان