پیش¬بینی وضعیت سلامت عمومی دانشجویان بر اساس اضطراب سلامتی و راهبردهای شناختی تنظیم هیجان در دوران شیوع ویروس کرونا

پیش¬بینی وضعیت سلامت عمومی دانشجویان بر اساس اضطراب سلامتی و راهبردهای شناختی تنظیم هیجان در دوران شیوع ویروس کرونا

طیبه محمودی1

1) دانشجوی دکتری روان¬شناسی بالینی، دانشگاه شیراز

محل انتشار : اولین همایش ملی علمی دانشجویی روان‌شناسی(cpssuma.ir)
چکیده :
چکیده ادراک انسان از سلامتی خود در واکنش ¬به متغیرهای زیادی می¬تواند تغییر ¬کند. یکی از این عوامل شیوع ویروس کرونا در چند ماه اخیر بوده است که دارای اثرات ویژه¬ای بر وضعیت سلامت عمومی افراد در سراسر جهان بوده است. هدف این پژوهش، پیش¬بینی وضعیت سلامت عمومی دانشجویان دانشگاه شیراز بر اساس اضطراب سلامتی و راهبردهای شناختی تنظیم هیجان در دوران شیوع ویروس کرونا بود. طرح پژوهش از نوع همبستگی و جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشجویان ساکن خوابگاه دانشگاه شیراز و نمونه شامل 220 نفر بود که به روش نمونه¬گیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسش¬نامه سلامت عمومی، پرسشنامه اضطراب سلامتی و پرسشنامه راهبردهای شناختی تنظیم هیجان بود. داده¬ها با استفاده از روش همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون تجزیه و تحلیل شد. نتایج نشان داد که ضریب همبستگی سلامت عمومی با اضطراب سلامتی 29/0-، با راهبردهای منفی تنظیم شناختی هیجان 36/0- و با راهبردهای مثبت شناختی تنظیم هیجان 29/0 و در سطح 01/0 معنی¬دار بود. هم¬چنین هر دو متغیر راهبردهای شناختی تنظیم هیجان و اضطراب سلامتی قادر به پیش¬¬بینی سلامت عمومی بودند. بنابراین از طریق تقویت استفاده از راهبردهای مثبت تنظیم شناختی هیجان و کاهش استفاده از راهبردهای منفی، میزان سلامت عمومی دانشجویان افزایش می¬یابد.
کلمات کلیدی : سلامت عمومی اضطراب سلامتی راهبردهای شناختی تنظیم هیجان ویروس کرونا