ارتباط بین علائم وسواسی و حساسیت اضطرابی با اضطراب کرونا در دانشجویان دختر

ارتباط بین علائم وسواسی و حساسیت اضطرابی با اضطراب کرونا در دانشجویان دختر

بهنام مظفری1 سمیرا موتمن2 زهرا زلالی3 بتول عاطفی4

1) کارشناسی ارشد روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل، اردبیل، ایران.
2) دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل، اردبیل، ایران.
3) دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل، اردبیل، ایران.
4) دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل، اردبیل، ایران.

محل انتشار : اولین همایش ملی علمی دانشجویی روان‌شناسی(cpssuma.ir)
چکیده :
هدف این پژوهش بررسی ارتباط بین علائم وسواسی و حساسیت اضطرابی با اضطراب کرونا در دانشجویان دختر بود. روش این مطالعه توصیفی -همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی دانشجویان دختر دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل در سال تحصیلی 1400-1399 بودند. نمونه پژوهش حاضر شامل 100 نفر از دانشجویان جامعه مذکور بود که به روش نمونه گیری دردسترس انتخاب شد. به منظور جمع آوری داده ها از مقیاس اضطراب بیماری کرونا (CDAS)، پرسشنامه¬ حساسيت اضطرابي (ASI) و سیاهه¬ی وسواسی اجباری مادزلی (MOCI) استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده ها با آزمون ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه صورت گرفت. یافته ها نشان داد که بین حساسیت اضطرابی (381/0r=، 01/0P<) و علائم سواسی (492/0r=، 01/0P<) با اضطراب کرونا در دانشجویان دختر رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. همچننی نتایج رگرسیون نشان داد که حساسیت اضطرابی و علائم سواسی 8/37 درصد توانایی تبیین پیش بینی اضطراب کرونا در دانشجویان دختر را دارند. در مجموع براساس نتایج قابل بیان است که علائم وسواسی و حساسیت اضطراب می توانند اضطراب کرونا در دانشجویان دختر را به طور معناداری پیش بینی نمایند.
کلمات کلیدی : اضطراب کرونا علائم وسواسی حساسیت اضطرابی