بررسی ارتباط سواد یادگیری مادام العمر با صلاحیت درسی در معلمان دارای سلامت روانی

بررسی ارتباط سواد یادگیری مادام العمر با صلاحیت درسی در معلمان دارای سلامت روانی

میرعلی حسینی1 محمد وفائی مهر2

1) دانشجوی کارشناسی ارشد برنامه ریزی درسی، واحد خوی، دانشگاه ازاد اسلامی،خوی، ایران
2) گروه مدیریت آموزشی وآموزشی عالی، واحد خوی، دانشگاه ازاد اسلامی، خوی، ایران

محل انتشار : اولین همایش ملی علمی دانشجویی روان‌شناسی(cpssuma.ir)
چکیده :
هدف تحقیق حاضر بررسی ارتباط سواد یادگیری مادام العمر با صلاحیت درسی معلمان دوره ابتدایی شهرستان خوی می‌باشد. اين تحقيق به لحاظ هدف كاربردي مي باشد. همچنين روش تحقيق از لحاظ گردآوري، به صورت توصيفي – همبستگی مي باشد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه معلمان دوره ابتدایی شهرستان خوی به تعداد 1331 نفر می باشد. حجم نمونه آماری با استفاده از جدول مورگان، 302 محاسبه شد که انتخاب این تعداد از معلمان به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای صورت گرفت. جهت جمع آوری داده از پرسشنامه سواد یادگیری مادام العمر لی و تسای(2007)، پرسشنامه صلاحیت درسی عبدالهي و همكارن(1393) استفاده شد. از تحلیل ضریب همستگی پیرسون براي آزمون فرضیه ها استفاده گرديد. همچنین نتایج حاکی از آن است که ارتباط سواد یادگیری مادم العمر(512/0r= ،05/0>p) و مولفه های آن (آگاهی نسبت به خود(512/0r= ،05/0>p)، آگاهی نسبت به یادگیری(439/0r= ،05/0>p)، توانایی شناختی و بازیابی اطلاعات(478/0r= ،05/0>p)، ایجاد برنامه یادگیری(485/0r= ،05/0>p)، توانایی در استفاده از راهبردهای یادگیری(485/0r= ،05/0>p)، تلفیق منابع(467/0r= ،05/0>p)، مدیریت زمان یادگیری(485/0r= ،05/0>p) و ارزشیابی و انتقال یادگیری(493/0r= ،05/0>p)) با صلاحیت درسی معلمان دوره ابتدایی مثبت و معنی داری می باشد.
کلمات کلیدی : سواد یادگیری مادام العمر صلاحیت درسی معلم