مقایسه مشکلات رفتاری دانش آموزان دارای مادران شاغل و غیر شاغل

مقایسه مشکلات رفتاری دانش آموزان دارای مادران شاغل و غیر شاغل

ثمین مهارتی1 راستین خواجوی2

1) دانشجوی کارشناسی روانشناسی ،دانشگاه محقق اردبیلی،اردبیل،ایران
2) دانشجوی کارشناسی روانشناسی ،دانشگاه محقق اردبیلی،اردبیل،ایران

محل انتشار : اولین همایش ملی علمی دانشجویی روان‌شناسی(cpssuma.ir)
چکیده :
مقدمه: نقش زنان و مادران به طور کلی یک پدیده مهم و انکارناپذیر در شکل گیری شخصیت انسان است. مشارکت زنان در بازار کار مانند افزایش عزت نفس ، مسئولیت پذیری و همچنین تقویت مهارت های مختلف تأثیر مثبتی دارد. از طرف دیگر ، با تکیه بر نظریه تعارض کار و خانواده ، زمان و انرژی در دسترس والدین محدود است. و استرس شغلی باعث افزایش استرس والدین و کاهش کیفیت فرزندپروری می شود. به طور کلی ، والدین به کیفیت و کمیت زمان و همچنین منابع مالی که برای رشد کودکان هزینه می شود ، نیاز دارند. روش کار: برای ارزیابی مشکلات رفتاری ، 146 نفر پرسشنامه مشکلات رفتاری کانرز (CPR_48) را پر کردند و نتایج توسط برنامه SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. میانگین ، انحراف معیار و آزمون t دو نمونه مستقل برای ارزیابی تفاوت بین دو گروه استفاده شد. نتایج آزمون تفاوت معنی داری بین گروه های شاغل و غیر شاغل نشان نداد. نتیجه گیری: توجه به این نکته مهم است که با شیوع ویروس کرونا ، یک تغییر کلی در انواع مشاغل ایجاد شده و به طورکلی ، می توان نتیجه گرفت که تفاوت رفتاری قابل توجهی بین فرزندان و والدین شاغل یا خانه دار در این رده سنی وجود ندارد.
کلمات کلیدی : خانواده فرزند پروری مشکلات رفتاری و شناختی استرس شغلی رابطه‌ی والد و فرزند.