تحليل محتواي مباحث کتاب مطالعات اجتماعی پایه ي ششم ابتدایي1401-1400 به روش ویلیام رومی

تحليل محتواي مباحث کتاب مطالعات اجتماعی پایه ي ششم ابتدایي1401-1400 به روش ویلیام رومی

رحمن نورعلیزاد1 رضا مرادی2 هرمز صادقی درویشی3 اکبر آزادیان4 مرتضی حیدری5

1) گروه علوم تربیتی، دانشگاه ازاد اسلامی واحد دزفول،ایران
2) کارشناس ارشد مدیریت آموزشی ،دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول،ایران
3) کارشناس ارشد زبان و ادبیات فارسی،دانشگاه پیام نور اصفهان،ایران
4) کارشناس آموزش ابتدایی، دانشگاه ازاد اسلامی واحد خرم آباد ، ایران
5) کارشناس علوم تربیتی(دبستان)، دانشگاه فرهنگیان پردیس علامه طباطبایی،خرم آباد ،ایران

محل انتشار : سومین کنفرانس ملی علوم انسانی و توسعه (hd1400.ir)
چکیده :
هدف از این مطالعه تحليل محتواي مباحث کتاب مطالعات اجتماعی پایه ي ششم ابتدایي از لحاظ ميزان فعال بودن متن و تصاویر این مباحث با استفاده از روش ویليام رومي مي باشد. محتواي مورد نظر از نظر معيارها یا شاخص هاي معين و از پيش تعيين شده بررسي شد. روش مطالعه، تحليل محتوا و از حيث هدف در زمره مطالعات كاربردي قرار دارد. در این مطالعه واحد تحليل، جملات و تصاویر درنظرگرفته شده است. جامعه آماري شامل مباحث کتاب مطالعات اجتماعی كتب درسي پایه ي ششم ابتدایي سال 1401-1400 مي باشد. نتایج مطالعه نشان داد كه شاخص درگيري براي جملات متن در مباحث متن كتب مطالعات پایه ی ششم ابتدایي65/0 و براي تصاویر 32/1 است.همچنین ضریب درگیری سوالات کتاب 27/0بدست آمده است.که نشان دهنده فعال بودن کتاب مطالعات پایه ششم سال تحصیلی 1401-1400 از نظر متن و تصویر وغیر فعال از نظر سوالات درسی می باشد. لذا مطالب تأليف شده این كتب به طور نسبي به صورت فعال تأليف شده است، اما با وضع مطلوب فاصله دارد.
کلمات کلیدی : کتاب مطالعات ششم روش تحلیل ویلیام رومی آموزش وپرورش محتوای فعال و غیر فعال