بررسی مدل های توربولانسی متفاوت با استفاده از جریان آشفته عبوری از پله برای اعداد ماخ پایین

بررسی مدل های توربولانسی متفاوت با استفاده از جریان آشفته عبوری از پله برای اعداد ماخ پایین

سیده زهرا سجادی1 احمد سوهانکار اصفهانی2

1) دانشجوی دکتری، دانشگاه صنعتی اصفهان
2) دانشیار

محل انتشار : کنفرانس بین المللی پژوهش ها و دستاوردهای نو در علوم، مهندسی و فناوری های نوین(setcong.com)
چکیده :
به سبب اهمیت بالای جریان¬های با رینولدز بالا و عدم ارائه یک مدل جامع و مناسب برای بررسی این نوع جریان¬ها، همواره انتخاب مدلی مناسب برای بررسی آشفتگی از اهداف مهم محققین در زمینه دینامیک سیالات محاسباتی به شمار می¬رود. در این تحقیق عددی، جریان آشفته در اعداد ماخ پایین عبوری از یک پله دو بعدی بررسی شده ¬است. هندسه مسئله تحت بررسی در یک نرم¬افزار دینامیک سیالات محاسباتی، شبکه¬بندی شده و سپس اثرات مربوط به هندسه و اعداد رینولدز برای چند مدل مختلف توربولانسی مطالعه شده¬است. همچنین اثرات تراکم پذیری جریان بر نتایج تا عدد ماخ 85/0 بررسی و مقایسه شده¬است. نتایج این تحقیق از جمله ضریب اصطکاک، ضریب فشار، نقطه اتصال مجدد، پروفیل سرعت بدون بعد و پروفیل تنش برشی بر حسب فاصله بدون بعد شده از کف کانال با نتایج منابع مختلف مقایسه که اختلاف نتایج با استفاده از مدل¬های توربولانسی بهینه ناچیز است. از بین مدل¬های توربولانسی بررسی شده، مدل2006 k-ω ویلکاکس بهترین نتایج را در مقایسه با نتایج سایر محقیقین پیش بینی کرده¬است.
کلمات کلیدی : جریان پله عدد ماخ جریان آشفته مدل¬های توربولانسی مدل k-ω ویلکاکس.