بررسی روانکاوانه در شناخت جایگاه پرسش در هنر، بر اساس دیدگاه خِرد جاویدان

بررسی روانکاوانه در شناخت جایگاه پرسش در هنر، بر اساس دیدگاه خِرد جاویدان

رهام امیرپور امرائی1 ابوالفضل داودی رکن آبادی2 محمدرضا شریف زاده3 پژمان دادخواه4

1) دانشجوی کارشناسی ارشد پژوهش هنر، دانشگاه آزاد، واحد تهران مرکز
2) دکترا، گروه طراحی پارچه و لباس، دانشگاه آزاد واحد یزد
3) دکترا، گروه فلسفه هنر، دانشگاه آزاد تهران، واحد مرکزی
4) دکترا، گروه فلسفه هنر، دانشگاه آزاد تهران، واحد مرکزی

محل انتشار : سومین کنفرانس بین المللی مطالعات میان رشته ای علوم بهداشتی، روانشناسی، مدیریت و علوم تربیتی(hpmeconf.com)
چکیده :
بیان مسئله : از جمله مباحث مهم که در هنر جایگاهی خاص دارد! روانکاوی در هنر است! که بنیان گذار آن را زیگموند فروید میدانند ولیکن ما در این مقاله قصد داریم تا ثابت کرده که این خود شناسی و جهان شناسی در دیگرشناسی (ترا شناخت) پیش از فروید نهفته و ایشان از منسجم کننده های بزرگ این کل است و اگر این من! به یک ما! وصل باشد پس در شناختِ دیگری، خودِ دیگری از خویش را نیز خواهم شناخت که چگونگیِ آن، بیان مسئله اصلی و جدیِ ما در این تحقیق است! هدف : علاوه بر این سخنان قصد داریم تا عناوین خود را با اِتکا به آنالیز چنین افکاری مثلاً در نظریات شهاب الدین سهروردی پیش برده و معقوله نورشناسیِ ایشان (رمز) در مبحث خِردجاویدان از اولویتهای ما است و باشد تا فرجام بر وی نیز ارج نهیم. روش تحقیق : در باب پیشینهِ چنین تحقیقاتی؛ ما از نظریات آقایان : هانری کُربَن و جلال شبانگاهی بسیار بهره برده ولی از تلفیق این مباحث، خود نوآوریم! ، رویکرد ما در اینجا توصیفی-تحلیلی بوده و از هر دو روش کتابخانه ای و میدانی استفاده کرده ایم و این در پژوهش در حد توان ما جنبه ای کیفی و کاربردی دارد. جمع بندی : با اتکا به پرسش ها و مثالهای متععد، در پایان چشم اندازی نیک داریم که در آتی رمز گشایی هایِ بیشتری در عرفان خود داشته (ایران) و مکتوباتِ کارآمد تری به یادگار برای آینده بگذاریم، تا هم قابل خواندن باشند، هم قابل اجرا و ریشه آن عیان!. امید که مفید واقع گردد..
کلمات کلیدی : روانکاوی خِرد جاویدان پرسش ایران سهروردی روح هنر.