بررسی حمل و نقل بندر چابهار ونقش آن در توسعه محور شرق

بررسی حمل و نقل بندر چابهار ونقش آن در توسعه محور شرق

اعظم فرج پور1

1) کارشناسی ارشد برنامه ریزی توسعه منطقه ای، گروه علوم اجتماعی برنامه ریزی منطقه ای،دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی، تهران،ایران

محل انتشار : کنفرانس ملی معماری، عمران، شهرسازی و افق های هنر اسلامی در بیانیه گام دوم انقلاب (icacu.ir)
چکیده :
حمل و نقل و ارتباطات پیش نیاز بنیادین هر نوع توسعه اقتصادی برای کشورها محسوب می شود.موقعیت منحصر به فرد ایران بر سر راه تجارت آسیا- اروپا به نحوی است که خط مستقیم زمینی تجارت از قلب آسیا به اروپا از ایران می گذرد، از این رو، اگر مسافت به عنوان شاخص مؤثر در انتخاب مسیر ترانزیتی بین آسیا و اروپا باشد، مسیرهای گذرنده از ایران دارای بهترین موقعیت بوده و یک نگاه اجمالی به موقعیت ایران در بین شرق و اروپا مؤید این مطلب است. شبکه ریلی راه آهن کشور هنوز کامل نشده است و سیستان و بلوچستان با توجه به دسترسی به آب های آزاد و ارزش فوق العاده بندر چابهار و بازارهایی که در کشورهای آسیای میانه دارد،درحوزه اتصال شبکه راه آهن استان به خط سراسری کشور نیازمند توجه و نگاه ویژه دولتمردان است. هدف ازپژوهش حاضر بررسی مهمترین مزیت حمل ونقلی چابهاروتاثیرآن در توسعه محورشرق می باشد و سوال مهم دراین پژوهش این می باشد که کدام یک ازانواع حمل ونقل درچابهارمی تواند تاثیر بیشتری بر توسعه محورشرق داشته باشد. دراین مقاله روش پژوهش به صورت اسنادی-کتابخانه ای و مصاحبه ای می باشد .وآمارمربوط به بندرچابهارعمدتاازعملکرد سالیانه سازمان بنادروکشتی رانی استخراج شده است.نتایج حاکی از آن است که تکمیل و توسعه بندر چابهار از طریق نوسازی شبکه حمل و نقل جاده ای و در آرمانی ترین شرایط اتصال بندر چابهار به راه آهن سراسری کشور امکان می باشد و بخش اعظم واردات صادرات استان های سیستان و بلوچستان و خراسان را تخلیه و بارگیری کند.
کلمات کلیدی : ترانزیت منطقه آزاد حمل ونقل چابهار محورشرق