بررسی تأثیر روش‌های اجرای پلهای بتنی پیش‌تنیده پیش ساخته در طراحی سازه ای، مطالعه موردی: پل استقلال اصفهان

بررسی تأثیر روش‌های اجرای پلهای بتنی پیش‌تنیده پیش ساخته در طراحی سازه ای، مطالعه موردی: پل استقلال اصفهان

ایمان غفاری نیا1 رضا قیامت2

1) گروه مهندسی عمران، واحد لنجان،دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان،ایران
2) استادیارگروه مهندسی عمران، واحد لنجان،دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان،ایران

محل انتشار : کنفرانس ملی معماری، عمران، شهرسازی و افق های هنر اسلامی در بیانیه گام دوم انقلاب (icacu.ir)
چکیده :
در دهه‌های اخیر اجرای پل‌های بتنی پیش‌ساخته به خاطر عملکرد خوب و صرفه‌ی اقتصادی در دنیا عمومیت‌یافته و رو به افزایش است. از آنجاکه ساخت این پل‌ها برای دهانه‌های 30 تا 250 متر متداول است، در ردیف پروژه‌های بزرگ قرار می‌گیرد. از متداول‏ترین روش‌های اجرای این پل‏ها می‏توان به روش‏ قطعه ای با نصب دهانه به دهانه، روش نصب جایگذاری پیش‏رونده ، روش نصب طره‏ای متعادل و روش نصب شاهتیر کامل پیش ساخته اشاره کرد. انتخاب روش مناسب برای اجرای پل‏های پیش‏تنیده پیش‏ساخته می‏تواند تاثیر زیادی در هزینه‏های اجرایی این پل‏ها داشته باشد؛ لذا در این پایان‌نامه به عنوان نمونه پل استقلال اصفهان در نظر گرفته شده و به همراه تعداد متعددی پل با مقاطع عرضی متفاوت و روشهای مختلف اجرا به کمک نرم افزار Csi Bridge طراحی شده اند و پاسخ‏های آن از جمله خیز و نیروهای داخلی ایجاد شده در عرشه پل مورد بررسی و مقایسه قرار گرفته اند. نتایج نشان‌دهنده‌ی آن است که در بین مقاطع عرضی با عمق ثابت و روشهای مختلف اجرا، مقطع و روش اجراشده در پل استقلال، مناسبترین مقطع و روش اجرایی از منظر طراحی سازه ای برای کاهش نیروهای داخلی و خیز ایجاد شده در روسازه می باشد؛ ولی اجرای پل مذکور با عمق متغیر باعث کاهش قابل توجه وزن و نیروهای داخلی روسازه میگردد و درنتیجه در طراحی پل‌های مشابه بایستی حتی الامکان از مقاطع متغیر در طراحی روسازه استفاده نمود.
کلمات کلیدی : پیش تنیدگی بتن پیش‌تنیده آئین‌نامه آشتو مقطع عرضی پیش ساختگی