بررسی تأثیر روشهای اجرای پلهای بتنی پیشتنیده پیش ساخته در طراحی سازه ای، مطالعه موردی: پل استقلال اصفهان
بررسی تأثیر روشهای اجرای پلهای بتنی پیشتنیده پیش ساخته در طراحی سازه ای، مطالعه موردی: پل استقلال اصفهان
ایمان غفاری نیا1 رضا قیامت2
1) گروه مهندسی عمران، واحد لنجان،دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان،ایران
2) استادیارگروه مهندسی عمران، واحد لنجان،دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان،ایران
محل انتشار :
کنفرانس ملی معماری، عمران، شهرسازی و افق های هنر اسلامی در بیانیه گام دوم انقلاب (icacu.ir)
چکیده :
در دهههای اخیر اجرای پلهای بتنی پیشساخته به خاطر عملکرد خوب و صرفهی اقتصادی در دنیا عمومیتیافته و رو به افزایش است. از آنجاکه ساخت این پلها برای دهانههای 30 تا 250 متر متداول است، در ردیف پروژههای بزرگ قرار میگیرد. از متداولترین روشهای اجرای این پلها میتوان به روش قطعه ای با نصب دهانه به دهانه، روش نصب جایگذاری پیشرونده ، روش نصب طرهای متعادل و روش نصب شاهتیر کامل پیش ساخته اشاره کرد. انتخاب روش مناسب برای اجرای پلهای پیشتنیده پیشساخته میتواند تاثیر زیادی در هزینههای اجرایی این پلها داشته باشد؛ لذا در این پایاننامه به عنوان نمونه پل استقلال اصفهان در نظر گرفته شده و به همراه تعداد متعددی پل با مقاطع عرضی متفاوت و روشهای مختلف اجرا به کمک نرم افزار Csi Bridge طراحی شده اند و پاسخهای آن از جمله خیز و نیروهای داخلی ایجاد شده در عرشه پل مورد بررسی و مقایسه قرار گرفته اند. نتایج نشاندهندهی آن است که در بین مقاطع عرضی با عمق ثابت و روشهای مختلف اجرا، مقطع و روش اجراشده در پل استقلال، مناسبترین مقطع و روش اجرایی از منظر طراحی سازه ای برای کاهش نیروهای داخلی و خیز ایجاد شده در روسازه می باشد؛ ولی اجرای پل مذکور با عمق متغیر باعث کاهش قابل توجه وزن و نیروهای داخلی روسازه میگردد و درنتیجه در طراحی پلهای مشابه بایستی حتی الامکان از مقاطع متغیر در طراحی روسازه استفاده نمود.
کلمات کلیدی :
پیش تنیدگی
بتن پیشتنیده
آئیننامه آشتو
مقطع عرضی
پیش ساختگی