خلق معماری مطلوب برای کودکان در راستای رشد مهارتهای فردی و گروهی (نمونه موردی: طراحی باغ کودک در شهر زاهدان)
خلق معماری مطلوب برای کودکان در راستای رشد مهارتهای فردی و گروهی (نمونه موردی: طراحی باغ کودک در شهر زاهدان)
شقایق بابایی گیلاکجانی1 امیر احمد امینیان2
1) دانشجوی کارشناسی ارشد معماری، گروه معماری، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد زاهدان، ایران، نویسنده مسئول مکاتبات، ، TEL: 09150310139
2) دکترای معماری، استادیار و عضو هیات علمی گروه هنر و معماری دانشگاه بین المللی امام رضا (ع) مشهد، ایران.
محل انتشار :
کنفرانس ملی معماری، عمران، شهرسازی و افق های هنر اسلامی در بیانیه گام دوم انقلاب (icacu.ir)
چکیده :
پژوهش حاضر، مروری است بر لزوم شناخت مولفههای معماری برای کودکان در جهت ارتقاء سطح مهارت های فردی و گروهی. در نتیجه، مؤلفههاي مهم و تأثيرگذار در اين مورد را شناسايي و مورد بررسي قرار می دهد. لذا با در نظر گرفتن گستردگي موضوع، در ابتدا به بیان کلیات پژوهش و در ادامه با تکیه بر ویژگیهای منحصر به فرد کودکان و چگونگی تعامل آنها با محیط، به تعریف مهارت و بررسي عوامل مؤثر در این زمینه همراه با نظریههای مرتبط پرداخته می شود، سپس ضرورت و اهمیت بهره گیری از قابلیتهای فضاهای طبیعی و کالبدی باغ کودك به منظور رشد مهارتهای کودکان مورد تاکید قرار می گیرد و در این رابطه برخی از اصول و معیارهای طراحی باغ کودك در تناسب با رشد و شکوفایی مهارتهای فردی و گروهی آنها ارائه می شود. که در نهایت به طراحی یک مرکز آموزشی- تفریحی ویژه کودکان در شهرستان زاهدان منتهی می شود.
کلمات کلیدی :
مهارتهای فردی و گروهی
معماری برای کودکان
کودک و معماری
باغ کودک.