استفاده از دیدگاه تغییر پارادایم برای توسعه پایدار در دانشگاه ها

استفاده از دیدگاه تغییر پارادایم برای توسعه پایدار در دانشگاه ها

فرشاد کیوان بهجو1

1) استاد گروه آموزشی منابع طبیعی دانشگاه محقق اردبیلی

محل انتشار : armaniuma.ir(armaniuma.ir)
چکیده :
دانشگاه ها در فرآیند توسعه همه جانبه کشورها نقشی اساسی دارند. امروزه توسعه پایدار در آموزش عالی به عنوان یکی از ارکان مهم پیشرفت کشورها محسوب می شود. لذا استفاده از دیدگاه های جدید به منظور رسیدن به آموزش عالی پایدار ضروری به نظر می رسد. در دیدگاه تغییر پارادایم محققان جامعه شناسی به دنبال حمایت از چاچوب کلی اندیشه ها هستند. لذا با گذشت زمان یک چاچوب علمی درست کلی خاصل می گردد.. این تحقیق به صورت بررسی کتابخانه ای انجام شد. نتایج نشان داد که در پیش گرفتن دیدگاه تغییر پارادایم موجب می شود تا با گذشت زمان چارچوب علمی کلی جدید جایگزین چارچوب قبلی می گردد. که این روند یک تغییر پارادایمی محسوب می گردد. نتایج استنباطی این تحقیق نشان می دهد که در تصمیم سازی ها نیاز به استفاده از دیدگاه تغییر پارادایم است. می توان چنین نتیجه گیری نمود که دانشگاه های ایران باید نسبت به استفاده از دیدگاه تغییر پارادایم برای توسعه پایدار در آموزش عالی اقدام نمایند.
کلمات کلیدی : دیدگاه تغییر پارادایم توسعه پایدار دانشگاه ها.