مبانی و اصول تاریخ و فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی از منظر قرآن کریم

رضا صفری1

1) کارشناسی علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان

محل انتشار : اولین همایش بین المللی و دومین همایش ملی روان‌شناسی و دین(cpruma.ir)
چکیده :
در فلسفه و تاریخ تعلیم و تربیت دارای اصول و مبانی می باشد که از زمانی که تعلیم و تربیت با مبانی اسلامی در آمیخته شد حائز اهمیتی دو چندان گشت. از همین جهت با بررسی قرآن کنیم و از نگاه آن به بررسی مبانی و اصول فلسفه و تاریخ تعلیم و تربیت پرداخته ایم. روش تحقیق این مقاله از نوع کتابخانه ای می باشد که با بررسی منابع معتبر و مرتبط انجام گرفت. در نهایت پس از بررسی های انجام شده دریافتیم که تفکر در آیات نورانی قرآن و عمل به قوانین دقیق آن سعادت را به ارمغان می آورد. تعلیم به تزکیه کمک می کند و تزکیه نیز مقدمه لازم برای پذیرش تعلیم است و هر دوی آنها تحت رهبری عقل، تفکر واراده آدمی انجام تربیت را تضمین می کند. در این مقاله سعی شد تا مبانی و اصول تعلیم و تربیت و همچنین تاریخ و فلسفه تعلیم و تربیت از دید قرآن بیان گردد. همچنین اشاره شد که مصداق هر یک در قرآن کدام است. هر یک از افرادی که با تعلیم و تربیت کودکان و نوجوانان سروکار دارند و بالاخص در جامعه اسلامی به این امر مبادرت می ورزند.
کلمات کلیدی : قرآن تعلیم و تربیت تربیت اسلامی فلسفه تعلیم و تربیت.