بررسی نقش میانجیگر راهبرد‌های یادگیری خودتنظیمی در ارتباط سرزندگی ذهنی با اشتیاق شغلی در کارکنان دانشگاه آزاد واحد اردبیل

بررسی نقش میانجیگر راهبرد‌های یادگیری خودتنظیمی در ارتباط سرزندگی ذهنی با اشتیاق شغلی در کارکنان دانشگاه آزاد واحد اردبیل

عادل زاهد بابلان1 ندا امین فرد2

1) پژوهشگر و استاد گروه علوم تربیتی دانشگاه محقق اردبیلی‌، اردبیل‌، ایران
2) پژوهشگر و دانشجوی کارشناسی ارشد رشته مدیریت آموزشی از دانشگاه محقق اردبیلی‌، اردبیل‌، ایران‌‌،

محل انتشار : اولین همایش بین المللی و دومین همایش ملی روان‌شناسی و دین(cpruma.ir)
چکیده :
هدف این مطالعه‌، بررسی نقش میانجیگر راهبرد‌های یادگیری خودتنظیمی در ارتباط سرزندگی ذهنی با اشتیاق شغلی در کارکنان دانشگاه آزاد واحد اردبیل می‌باشد که برای بررسی و تحلیل این موضوع از روش تحقیق همبستگی استفاده کرده‌ایم. جامعه‌ی آماری این تحقیق شامل جامعه ی آماری این پژوهش شامل تمامی کارکنان آموزشی – اداری دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل (به تعداد 400نفر که از این تعداد ، 292 مرد هستند و 108 زن ) می باشد که در سال 1400 مشغول به کار هستند که در این تحقیق ما با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای و براساس جدول مورگان به انتخاب نمونه ها به تعداد 196 نمونه آماری (که از این تعداد‌، 128 نفر را آقایان و 68 نفر را خانم‌ها تشکیل می‌دهند) پرداختیم‌. برای جمع‌آوری داده‌ها ما از سه پرسشنامه‌ی راهبرد های یادگیری خود تنظیمی پینتریچ و دی گروت‌، سرزندگی ذهنی دسی و رایان‌ و اشتیاق شغلی سالوناوا و شوفلی استفاده کرده‌ایم که اعتبار هر یک از آنها مورد تأیید قرار گرفته‌است نتایج تحلیل های آماری نشان می دهد که فرضیۀّ اصلی تحقیق مبنی بر «تاثیر سرزندگی ذهنی با اشتیاق شغلی با توجه به نقش میانجیگر یادگیری راهبردهای خودتنظیمی در کارکنان دانشگاه آزاد واحد اردبیل مثبت و معنی دار است » مورد تایید قرار گرفت در بررسی فرضیۀ فرعی اول تحقیق ، نتایج تحلیل های آماری نشان داد که سرزندگی ذهنی با اشتیاق شغلی کارکنان دانشگاه آزاد واحد اردبیل ارتباط مثبت و معنی داری دارد‌. نتایج تحلیل های آماری نشان می دهد که فرضیۀ فرعی دوم پژوهش نیز مورد تایید قرار گرفته و سرزندگی ذهنی با یادگیری راهبردهای خودتنظیمی کارکنان دانشگاه آزاد واحد اردبیل ارتباط مثبت و معنی داری دارد همچنین فرضیۀ فرعی سوم تحقیق نیز مبنی بر راهبردهای یادگیری خودتنظیمی با اشتیاق شغلی کارکنان دانشگاه آزاد واحد اردبیل ارتباط مثبت و معنی داری دارد ، مورد تأیید قرار گرفت‌. با توجه به مطالب فوق می‌توان گفت که اگر کنترل افراد از منبع درونی باشند و نیز احتمال دست یافتن به اهداف با کوشش و تلاش امکان پذیر باشد، میزان خشنودی شغلی کارکنان افزایش می یابد و به تبع آن اشتیاق شغلی افراد را تحت تاثیر قرار می دهد.
کلمات کلیدی : سرزندگی‌ خودتنظیمی‌ راهبرد‌ها‌ اشتیاق‌ کارکنان