بررسی مروری عوامل مؤثر بردرگیری تحصیلی

زهرا یغمائی1 مریم زارع2 محسن شاکری3

1) دانشجوی کارشناسی ارشد، روانشناسی تربیتی، دانشگاه یزد، ایران
2) استادیار دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه یزد ، ایران
3) استادیار دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه یزد ایران

محل انتشار : اولین همایش بین المللی و دومین همایش ملی روان‌شناسی و دین(cpruma.ir)
چکیده :
درگیری دانش‌آموزان و دانشجویان در فعالیت‌های تحصیلی، براي موفقيت تحصيلي ضروري و حياتي است. همواره درگيري فعالانه، لازمه هر نوع تحول و پيشرفت در حوزة تحصيلي بوده است. درگیری تحصیلی در خصوص تکالیف درسی یکی از وظایف اصلی در طول دوره تحصیلی برای دانش آموزان به حساب می آید و از مهمترین علل شکست یا فقدان موفقیت فراگیران در یادگیری و دست یابی به برنامه های پیشرفت تحصیلی است. پژوهش حاضر با هدف بررسی عوامل مؤثر بر درگیری تحصیلی انجام شد. این پژوهش توصیفی و روش گرداوری مطالب از نوع کتابخانه ای بوده و در این پژوهش از مقاله های مرتبط داخلی و خارجی مرتبط با موضوع که از حجم نمونه و تحلیل اماری مناسبی برخوردار بود، استفاده گردیده است. بررسی های انجام شده از پژوهش های پیشین نشان داد که انگیزش تحصیلی و خودکارامدی تحصیلی از عوامل مؤثر بر درگیری تحصیلی است. داشتن خودکارامدی تحصیلی به فرد این توانایی را می‌دهد که برای موفق شدن تلاش کند نه صرفاً عدم شکست. فرد با احساس و باور خودکارامدی برای رسیدن به اهداف والا تلاش می‌کند؛ همچنین داشتن انگیزه تحصیلی بالا منجر به ترغیب فرد برای یادگیری و ایجاد درگیری تحصیلی در او می‌شود. لذا پیشنهاد می‌گردد که برای والدین و دانش آموزان کارگاه‌هایی پیرامون راهکارهای افزایش خودکارآمدی تحصیلی و انگیزش تحصیلی که در نهایت سبب درگیری تحصیلی می‌شود، برگزار شود تا آنها بتوانند فرزندان و دانش آموزان خود را به بهترین شکل در داشتن احساس مثبت یاری رسانند.
کلمات کلیدی : درگیری تحصیلی پیشرفت تحصیلی آموزش عالی