مقایسه ادراک ابعاد دلبستگی در دختران و پسران دوره دوم متوسطه شهر یزد
مقایسه ادراک ابعاد دلبستگی در دختران و پسران دوره دوم متوسطه شهر یزد
سمیرازارع بیدکی1 مهدی رحیمی2 کاظم برزگر بفروئی3
1) کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه یزد، ایران
2) دانشیار روانشناسی تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه یزد، ایران
3) دانشیار روانشناسی تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه یزد، ایران
محل انتشار :
اولین همایش بین المللی و دومین همایش ملی روانشناسی و دین(cpruma.ir)
چکیده :
پیوند و امنیت عاطفی حاصل از دلبستگی یکی از نیازهای اساسی انسان است که کیفیت شکلگیری آن در کودکی، به سازگاری و مدیریت موقعیتهای دشوار در بزرگسالی کمک میکند. پژوهش حاضر پژوهشی علّیمقایسهای است که با هدف مقایسه ادراک ابعاد دلبستگی در دختران و پسران انجام شدهاست. در همین راستا تعداد 588 نفر از دانشآموزان دوره دوم متوسطه شهر یزد (231 دختر و 357 پسر) برای شرکت در این پژوهش به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند و به مقیاس ابعاد دلبستگی کولینز (1996) پاسخ دادند. به منظور تجزیه و تحلیل دادههای توصیفی و استنباطی از نرمافزار SPSS استفاده شد. نتایج تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از آزمون T مستقل نشان داد که بین دختران و پسران از لحاظ ابعاد دلبستگی تفاوت معناداری وجود دارد. بهگونهای که میانگین هر دو بعد اضطراب و اجتناب دلبستگی در دختران بهطور معناداری بیشتر از پسران بود. یافتههای پژوهش حاضر میتواند به لحاظ نظری به تکمیل و بسط نظریههای موجود دلبستگی کمک کند و به لحاظ عملی نیز به اقداماتی جهت بهبود کیفیت دلبستگی در فرزندان، بویژه دختران منجر شود.
کلمات کلیدی :
ابعاد دلبستگی
جنسیت
دوره تحصیلی