آسیب شناسی آموزش های دینی در دوره پیش دبستان از منظر مربیان شهر مهاباد

آسیب شناسی آموزش های دینی در دوره پیش دبستان از منظر مربیان شهر مهاباد

حسن دادفر1 پریوش محمدی قشلاق2

1) کارشناسی ارشد برنامه ریزی درسی،دانشگاه آزاد اسلامی، واحد مهاباد،مهاباد ، ایران hasan
2) استادیار گروه علوم تربیتی، واحد مهاباد، دانشگاه آزاداسلامی ،واحد مهاباد مهاباد، مهاباد، ایران(.نویسنده مسئول )

محل انتشار : اولین همایش بین المللی و دومین همایش ملی روان‌شناسی و دین(cpruma.ir)
چکیده :
پژوهش حاضر،آسیب شناسی آموزش های دینی در دوره پیش دبستانی از حیث مربیان شهر مهاباد می باشد. نوع این پژوهش کیفی و روش آن، پدیدار شناسی است.موارد پژوهش حاضر شامل کلیه ی مربیان دوره پیش دبستان شهر مهاباد می باشد و تعداد نمونه با استفاده از منطق اشباع نظری(18 نفر) تعیین شد. افراد نمونه بر اساس روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شدند.ابزار مورد استفاده در این تحقیق مصاحبه نیمه ساختاریافته می باشد. در این مطالعه، به منظور برآورد میزان روایی چک لیست مصاحبه از معیار اعتبارپذیری (واقعی بودن توصیف‌ها و یافته‌های پژوهش) با بکارگیری رویه‌های ویژه کدگذاری و تحلیل برای ارزیابی روایی استفاده شد. همچنین برای ارزیابی پایایی از راهکارهای هدایت دقیق جریان مصاحبه برای گردآوری داده‌ها، ایجاد فرآیندهای ساختارمند برای اجرا و تفسیر مصاحبه‌های همگرا، وجود حداقل دو نفر برای انجام مصاحبه به صورت جداگانه بهره گرفته شد. نتایج حاصل نشان دادکه یافته های مصاحبه در باب آسیب های آموزشی از حیث محتوا ی آموزش ، روش های اموزشی، و شیوه های ارزشیابی و فضاهای آموزشی دینی کودکان در دوره پیش دبستان از حیث مربیان شهر مهاباد درچند کد انتخابی در زندگی معنادار، توجه به معنویت، کشف علایق و توانایی و شاد زیستن و آسیب های محتوای آموزشی و 7 دسته کد محوری زندگی هدفمند، امید به زندگی، بیان آموزه های دینی، توجه به نقاط قوت، شناسایی علاقه و جستجوی شادی و آسیب محتوا ی آموزشی و و روش آموزشی طبقه بندی شده است. و روش های آموزشی در دو کد انتخابی: آسیب های مربوط به روش های آموزش درس دینی ، عدم توسعه مهارت های حرفه ای کودکان و عدم کسب نگرش های ضروری ؛ و هفت دسته کد محوری طبقه بندی شده است. راهکارهای این پژوهش نیز نشان داد که ترویج رویکرد عقل ورزی، دوری جستن از تعصبات و تمایلات فردی و جمعی، لزوم رعایت تفاوت های فردی و استفاده از روش های آموزشی مسئله محور در برنامه ریزی های درسی تربیت دینی، می تواند زمینه برون رفت از آسیب ها را فراهم سازد.
کلمات کلیدی : آسیب شناسی تعلیم و آموزش های دینی کودک پیش دبستانی مربیان