تحلیل جایگاه آموزه‌های دینی در بین دانش‌آموزان دختر دوره متوسطه شهرستان میاندوآب از منظر معاونان پرورشی

تحلیل جایگاه آموزه‌های دینی در بین دانش‌آموزان دختر دوره متوسطه شهرستان میاندوآب از منظر معاونان پرورشی

سمیه علوی1 پریوش محمدی قشلاق2

1) کارشناسی ارشد برنامه ریزی درسی،دانشگاه آزاد اسلامی، واحد مهاباد،مهاباد ، ایران
2) استادیار گروه علوم تربیتی، واحد مهاباد، دانشگاه آزاداسلامی ،واحد مهاباد مهاباد، مهاباد، ایران(.نویسنده مسئول )

محل انتشار : اولین همایش بین المللی و دومین همایش ملی روان‌شناسی و دین(cpruma.ir)
چکیده :
پژوهش حاضر با هدف تحلیل جایگاه آموزه‌های دینی در بین دانش‌آموزان دختر دوره متوسطه شهرستان میاندوآب از منظر معاونان پرورشی صورت گرفت که از نظر هدف از نوع پژوهش کاربردی و با توجه به نحوه جمع آوری داده‌ها ، ماهیت، هدف و سؤالات مطرح‌شده در این رابطه، رویکرد پژوهش به شیوه کیفی و از نوع پدیدار شناختی می‌باشد. برای پاسخ گویی به سؤالات پژوهش و به منظور شناخت عمیق از وضعیت موجود با رویکرد پدیدارشناسی به انجام رسید. جامعه آماری این تحقیق را کلیه مربیان پرورشی شهرستان میاندوآب تشکیل می‌دهند که در سال تحصیلی 1399-1400 به تدریس اشتغال داشته و از حیث شناخت آموزه‌های دینی و ارتباط با دانش‌آموزان وضعیت مناسبی داشته اند. ملاک انتخاب افراد مورد مصاحبه، داشتن حداقل دو سال تجربه حضور در دبیرستان¬های دخترانه شهر میاندوآب بوده است. با توجه به اطلاعات به دست آمده در هر مصاحبه و بررسی مقوله‌‌هایی که شاخص بودند، پژوهش در مصاحبة ششم برای مربیان به اشباع نظری رسید و محقق به این نتیجه رسید که داده‌‌ها در حال تکرار هستند‌. در ادامه برای اطمینان از عدم وجود دادة جدید یک مصاحبه دیگر انجام گرفت که اطلاعات جدیدی حاصل نشد. در تحلیل پژوهش حاضراز روش توصیفی، 7مرحله ای کلایزی برای تحلیل داده¬‍‌‌ها استفاده شد. در این پژوهش برای باورپذیری از چهار روش ممیزی بیرونی و بازبینی نتایج توسط شرکت کنندگان،درگیری طولانی مدت و چند سویه سازی استفاده شده است. نتایج تحلیل مصاحبه‌های شرکت کنندگان در پژوهش نشان داد در آموزه‌های دینی شناسایی شده در بین دانش‌آموزان دختر متوسطه شهرستان میاندوآب مؤلفه اعتقادی شامل 5 مورد که همان اصول دین هستند؛ می‌باشد. مؤلفه اخلاقی، دو حیطه آراستگی به فضایل اخلاقی (با شناسایی 60 مورد فضیلت اخلاق) و پرهیز از رذایل اخلاقی (با شناسایی 76) مشخص شد. مؤلفه‌های احکام عملی نیز شامل 8 مفهوم(نماز، روزه، خمس، زکات، حج ، جهاد امر به معروف و نهی از منکر، تولی و تبری) است.
کلمات کلیدی : آموزه‌های دینی تربیت دینی دوره متوسطه برنامه درسی مربی پرورشی