نقش اعتدالگرایی در ایجاد و تقویت انگیزه یادگیری علوم از منظر قران

نقش اعتدالگرایی در ایجاد و تقویت انگیزه یادگیری علوم از منظر قران

خدیجه ضیایی1 محمد باقریان خوزانی2

1) دانشجوی دکتری تفسیر تطبیقی، حوزه شهیده بنت الهدی، جامعة المصطفی قم، ایران
2) پژوهشگر پژوهشکده تفسیر دارالحدیث و مؤسسه امام خمینی(ره)،قم، ایران

محل انتشار : اولین همایش بین المللی و دومین همایش ملی روان‌شناسی و دین(cpruma.ir)
چکیده :
اعتدالگرایی یکی از مهم ترین مباحث اخلاقی در دین مقدس اسلام است. قران کریم نه تنها سعادت انسان را به اعتدال و میانه روی می داند، بلکه آن را برای نیل به عزت، اقتدار و پیشرفت در کارها، که مهم ترین نیاز پیش روی جوامع اسلامی است، الزامی می داند. از آنجا که هدف این مقاله تبیین نقش اعتدالگرایی جوینده علم درایجاد و تقویت انگیزه یادگیری بر اساس آیات قرانی است، سعی شده با روش توصیفی- تحلیلی و با تکیه بر آیات الهی درباره این مسئله که چگونه اعتدالگرایی باعث ایجاد انگیزه در جوینده علم می شود، بررسی ها و کنکاش هایی انجام دهد تا معلوم شود برجسته ترین مصادیق این آثار کدامند؟ و چگونه بر اعتدالگرایی جوینده علم تأثیرگذار است؟ یافته های تحقیق نشان می دهد آثار اعتدالگرایی در جنبه های باور، عبادی، اجتماعی و نفس جوینده علم بروز و ظهور یافته و نتیجه این که رعایت اعتدال نه تنها در شوق و اشتیاق او بسوی علم آموزی منشأ اثر است، بلکه باعث سعادت حقیقی جوینده علم نیز می شود.
کلمات کلیدی : اعتدال انگیزه یادگیری جوینده علم یادگیری علم اعتدالگرایی