شناسایی شاخص های تربیت دینی در سند تجول بنیادین آموزش و پرورش و ارایه راهکارهایی جهت ارتقا سطح تریت دینی دانش آموزان

شناسایی شاخص های تربیت دینی در سند تجول بنیادین آموزش و پرورش و ارایه راهکارهایی جهت ارتقا سطح تریت دینی دانش آموزان

مریم انصاری1 غلامحسین بوجاری2

1) استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور،ایران
2) دانشجوی کارشناسی ارشد علوم تربیتی ،دانشگاه پیام نور Gh_bojvari87

محل انتشار : اولین همایش بین المللی و دومین همایش ملی روان‌شناسی و دین(cpruma.ir)
چکیده :
تربیت دینی ناظر به تمامی جوانب زندگی دنیوی و اخروی انسان است. برهمین اساس مساله این پژوهش آن است که علی¬رغم اهمّیت تربیت دینی، امّا نسبت به تبیین مولفه¬های تربیت دینی بر اساس اهداف ساحت¬های شش¬گانه سند تحول بنیادین پژوهشی صورت نپذیرفته است. لذا این پژوهش با روشی تحلیلی و قیاس عملی در صدد واکاوی نقش و جایگاه تربیت دینی در اسناد تحولی آموزش و پرورش ایرانکه عبارتند از: ساحت تربيت اعتقادي، عبادي و اخلاقی، ساحت تربيت اجتماعي و سياسی، ساحت تربيت زيستي و بدني، ساحت تربيت زيبايي شناختي و هنری، ساحت تربيت اقتصادي و حرفه¬ای، ساحت تربيت علمي و فناوری. یافته¬های پژوهش بیانگر آن است که مولفه¬های گوناگونی را می¬توان در زمینه تربیت دینی استنتاج نمود که عبارتند از هویت دینی، انتخاب آگاهانه، تلاش برای ارتقای معنوی، خودشناسی،حفظ کرامت و عزت نفس و... است.
کلمات کلیدی : سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تربیت دینی ساحت¬های شش¬گانه تربیت