واکاوی کتب درسی هدیه های آسمانی دوره اول ابتدایی از نظر میزان توجه به قلمرو سه گانه حوزه تربیت و یادگیری حکمت و معارف اسلامی در برنامه درسی ملی جمهوری اسلامی

واکاوی کتب درسی هدیه های آسمانی دوره اول ابتدایی از نظر میزان توجه به قلمرو سه گانه حوزه تربیت و یادگیری حکمت و معارف اسلامی در برنامه درسی ملی جمهوری اسلامی

هدی قیطاسی1 علیرضا منصوری2 شهناز قیطاسی3

1) دانشجوی کارشناسی ارشد گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور،ایران
2) فرهنگی مشغول به خدمت در آموزش و پرورش استان ایلام،شهرستان ملک شاهی
3) فرهنگی مشغول به خدمت در آموزش و پرورش استان ایلام،شهرستان ملک شاهی

محل انتشار : اولین همایش بین المللی و دومین همایش ملی روان‌شناسی و دین(cpruma.ir)
چکیده :
هدف اصلی این پژوهش، واکاوی کتب درسی هدیه های آسمانی دوره اول ابتدایی از نظر میزان توجه به قلمرو سه گانه حوزه تربیت و یادگیری حکمت و معارف اسلامی در برنامه درسی ملی جمهوری اسلامی است.روش تحلیل محتوای پژوهش حاضر، آنتروپی شانون و واحد تحلیل نیز صفحات (متون، پرسشها، تمرینها وتصاویر) بودند که درمجموع 211 صفحه شد. جامعه ی آماری این پژوهش هر دو کتاب هدیه های آسمانی پایه دوم وسوم در سال تحصیلی 1401-1402 بوده است. نمونه ی آماری این پژوهش از آنجایی که تعداد کتاب ها 2 جلد بود با حجم جامعه برابر است .نتایج تحلیل محتوای هدیه های آسمانی دوره اول ابتدایی ، در 187 مورد فراوانی در زمینه قلمرو سه گانه حوزه تربیت و یادگیری حکمت و معارف اسلامی مشاهده شد. این فراوانی ها در شش مفهوم کلی شناخت اصول دین ، شناخت مفاهیم حکومت اسلامی،شناخت مسایل اخلاقی، شناخت احکام، بایدها و نباید های اخلاقی و عمل به واجبات دینی توزیع شده اند که از مجموع 187 واحد شمارش شده براي مؤلفه هاي موردنظر، بیشترین واحد یعنی 55 واحد به مؤلفه شناخت مسایل اخلاقی و کمترین واحد یعنی 18 واحد به مؤلفه بایدها و نباید های اخلاقی اشاره دارد. .با توجه به فراوانی های قلمرو سه گانه حوزه تربیت و یادگیری حکمت و معارف اسلامی می توان بیان داشت که قلمرو سه گانه حوزه تربیت و یادگیری حکمت و معارف اسلامی در کتب هدیه های آسمانی دوره اول ابتدایی به صورت متوازن تقسیم نشده است.
کلمات کلیدی : کتب درسی هدیه آسمانی یادگیری حکمت معارف اسلامی برنامه درسی ملی