اثر بخشی آموزش مهارت های خودکنترلی بر استرس امتحان و پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان دختر پایه ششم ابتدایی شهر کرمانشاه

اثر بخشی آموزش مهارت های خودکنترلی بر استرس امتحان و پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان دختر پایه ششم ابتدایی شهر کرمانشاه

مادح دستمرد1 علی ویسی2

1) استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور،ایران
2) دانشجوی کارشناسی ارشد علوم تربیتی دانشگاه پیام نور

محل انتشار : اولین همایش بین المللی و دومین همایش ملی روان‌شناسی و دین(cpruma.ir)
چکیده :
هدف این پژوهش تبیین اثر بخشی آموزش مهارت های خودکنترلی بر استرس امتحان و پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان پسر پایه ششم ابتدایی شهر کرمانشاه است. تحقیق از نوع تحقیقات تجربی با پیش آزمون و پس آزمون در دو گروه کنترل و آزمایش است. جامعه‌ی آماری آن کلیه‌ی دانش‌آموزان پسر پایه ششم ابتدایی شامل 599 نفر در قالب 37 کلاس درس است که در سال تحصیلی 1401-1402 مشغول به تحصیل بودند و از میان آن‌ها 92 نفر به روش تصادفی چند مرحله‌ای به عنوان نمونه آماری انتخاب و به صورت تصادفی در گروه آزمایش و گواه گمارش شدند. ابزار گردآوری داده‌ها پرسشنامه استرس امتحان ساراسون(1975) و با پایایی 93/0، آزمون استرس امتحان وان(TAI) با پایایی89/0 و معدل نمرات نوبت دوم سال 1401-1402 و نوبت اول سال تحصیلی 1401-1402است. قبل از ارایه متغیر مستقل از دو گروه پیش آزمون به عمل آمد پس از آن در 10 جلسه 90 دقیقه‌ای مداخله متغیر مستقل(آموزش مدیریت استرس) برای گروه آزمایش صورت گرفت. پس از آن پس آزمون استرس امتحان به عمل آمد و نمرات نوبت اول سال تحصیلی 1401-1402پس آزمون پیشرفت تحصیلی تلقی گردید. نتایج با نرم افزار Spss ویرایش 22 به روش تحلیل کوواریانس تجزیه و تحلیل گردید. نتایج نشان داد که آموزش مهارت های خودکنترلی بر استرس امتحان و پیشرفت تحصیلی با 05/0> p تاثیر دارد. لازم است که متولیان امر تعلیم و تربیت با توجه به نتایج این پژوهش آموزش مهارت های خودکنترلی را در واحدهای آموزشی مد نظر خود قرار دهند.
کلمات کلیدی : مهارت های خودکنترلی استرس امتحان پیشرفت تحصیلی