روش های تعلیم و تربیت بر اساس مولفه های عدالت آموزشی در نظام تعلیم و تربیت رسمی وعمومی

روش های تعلیم و تربیت بر اساس مولفه های عدالت آموزشی در نظام تعلیم و تربیت رسمی وعمومی

مرجان معصومی فرد1 امیده شیروانی2

1) استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور،ایران
2) دانشجوی کارشناسی ارشد علوم تربیتی ،دانشگاه پیام نور shirvani_om548

محل انتشار : اولین همایش بین المللی و دومین همایش ملی روان‌شناسی و دین(cpruma.ir)
چکیده :
هدف پژوهش حاضر تبیین اهمیت و ضرورت عدالت آموزشی در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش می باشد. روش پژوهش توصیفی-تحلیلی است. یافته¬های پژوهش نشان داد که عدالت تربیتی در اسناد تحولی آموزش و پرورش همواره مورد توجه بوده است و دست¬اندرکاران تدوین اسناد ملی آموزش و پرورش بر آن تاکید داشته¬اند. از جمله مولفه های عدالت تربیتی که در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به دست آمد عبارتند از: مشارکت جمعی، بسترسازی عادلانه، آموزش و پرورش همگانی، تعامل منصفانه، ارتقای کیفیت آموزش برای همگان، دسترسی یکسان به امکانات، همه جانبه نگری در برنامه درسی، توجه به تفاوت های فردی، شایسته سالاری، مدیریت بهینه منابع وانمندسازی یادگیرندگان، بهبود فرایند ارزشیابی. این مولفه ها حائز دلالت هایی برای نظام تعلیم و تربیت در غالب اهداف، اصول و روش های تربیتی می باشد. نتایج پژوهش نشان داد که نظام تعلیم و تربیت رسمی و عمومی دارای پتانسیل بالایی برای تحقق عدالت و رسیدن به جامعه عادله را دارد، اما سیاست¬گذاری و آگاهی¬بخشی در این زمینه به دانش¬آموزان، معلمان، خانواده¬ها و ... از اهمّیت بالایی برخوردار است که می¬تواند راهگشای چالش¬های اجرای عدالت تربیتی قرار گیرد
کلمات کلیدی : سند تحول بنیادین آموزش و پرورش عدالت آموزشی تعلیم و تربیت