شناسایی اصول و روش های تربیتی نظریه سازنده گرایی اجتماعی

شناسایی اصول و روش های تربیتی نظریه سازنده گرایی اجتماعی

مادح دستمرد1 مهدی فرجی2

1) استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور،ایران
2) دانشجوی کارشناسی ارشد علوم تربیتی ،دانشگاه پیام نور

محل انتشار : اولین همایش بین المللی و دومین همایش ملی روان‌شناسی و دین(cpruma.ir)
چکیده :
هدف پژوهش حاضر تبیین اصول و روش های تربیتی در نظریه سازنده¬گرایی اجتماعی برای تعلیم و تربیت است. روش پژوهش استنتاج قیاسی از نوع الگوی بازسازی شده فرانکنا است. یافته¬های پژوهش بیانگر آن است که سازنده¬گرایی اجتماعی یکی از نظریات مهم و کاربردی در زمینه یادگیری و آموزش و پرورش است. نظریه سازنده¬گرایی اجتماعی در زمینه اهداف، اصول و روش¬های تربیتی، برای آموزش و پرورش حائز دلالت¬های فراوانی بوددر حیطه اصول، توجه به تفاوت¬های فردی، شکوفایی استعدادها، مشارکت و دانش آموز محوری؛ در حیطه روش¬های تربیتی، روش پیش¬سازمان¬دهنده، خودارزیابی، مشارکتی و پرسش و پاسخ را شامل می¬شود. نتایج پژوهش نشان داد که نظریه سازنده¬گرایی اجتماعی دارای مولفه¬هایی همسو با آموزش و پرورش فراگیر است و این نشان¬دهنده اهمیت آموزش فراگیر برای نظریه پردازان سازنده¬گرایی است، لذا می¬توان گفت نظریه سازنده¬گرایی دارای پتانسیل بالایی برای اجرایی کردن شدن در نظام آموزش و پرورش را داراست.
کلمات کلیدی : سازنده¬گرایی اجتماعی تعلیم و تربیت دلالت¬تربیتی