ارائه الگوی تحلیل مضمون تربیت عبادی و تقویت قوای پرستش بر اساس متن صحیفه¬ی سجادیه در برنامه درسی

ارائه الگوی تحلیل مضمون تربیت عبادی و تقویت قوای پرستش بر اساس متن صحیفه¬ی سجادیه در برنامه درسی

مرجان معصومی فرد1 میثم رجایی2

1) استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور،ایران
2) دانشجوی کارشناسی ارشد علوم تربیتی ،دانشگاه پیام نور

محل انتشار : اولین همایش بین المللی و دومین همایش ملی روان‌شناسی و دین(cpruma.ir)
چکیده :
1- هدف پژوهش حاضر ارائه الگوی تحلیل مضمون تربیت عبادی و تقویت قوای پرستش بر اساس متن صحیفه¬ی سجادیه در برنامه درسی است. روش پژوهش تحلیلی و از نوع تحلیل مضمون می¬باشد. تحلیل مضمون تربیت عبادی بر اساس صحیفه سجادیه در سه محور چیستی، چرایی و چگونگی مورد بررسی قرار گرفت. که 150 کد در هر سه مورد به دست آمد. در محور چیستی و پاسخ به سوال اول پژوهش، 60 کد به دست آمد که مفاهیم پایه عبارت بودند از: ماهیت تربیت عبادی، پیامدهای تربیت عبادی و لوازم تربیت عبادی است که در ذیل هریک از مفاهیم ضمنی،مفاهیم دیگری وجود داشت که با توجه به فراوانی آنها در جداول مربوطه آورده شد. در پاسخ به سوال دوم پژوهش، به محور چرایی تربیت عبادی و تقویت قوای پرستش پرداخته شد و 30 کد تربیت عبادی به دست آمد. در این قسمت سه مفهوم پایه ایی عبارت بودند از: اهمیت تربیت عبادی، انگیزه تربیت عبادی و مبانی تربیت عبادی مشخص شد و در ذیل هر یک نیز مفاهیم پایه¬ای شناسایی شد. در پاسخ به سوال سوم پژوهش نیز محور چگونگی تربیت عبادی مورد بررسی قرار گرفت که 60 کد تربیت عبادی به دست آمد. از جمله تربیت عبادی مطلوب، اصول تربیت عبادی و جایگاه تربیت عبادی مورد بررسی قرار گرفت که در ذیل هر یک از مفاهیم، مفاهیم پایه¬ای وجود داشت. نتایج پژوهش بیان¬گر آن است که بر اساس متن صحیفه سجادیه، فلسفۀ وجودي انسان رسیدن به سعادت و قرب الاهی است. بدین منظور، دین اسلام برنام¬ هاي جامع و کاملی در قالب تربیت عبادی دربردارد. از جملۀ این برنامه¬ها «عبادت و بندگی» است. در کتاب صحیفه سجادیه نیز که سرشار از ادعیه¬ها و مناجات¬های امام سجاد(ع) است به خوبی به تربیت عبادی و تقویت قوای پرستش اشاره شده است.
کلمات کلیدی : صحیفه سجادیه تربیت عبادی تقیت قوای پرستش برنامه درسی