تبیین شاخصه های تربیتی انسان مثبت و منفی در حکمت 31 نهج البلاغه و دلالت های آن در تعلیم و تربیت

تبیین شاخصه های تربیتی انسان مثبت و منفی در حکمت 31 نهج البلاغه و دلالت های آن در تعلیم و تربیت

مرجان معصومی فرد1 حسن ایپکی2 رباب محمدی3

1) استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور،ایران
2) دانشجوی کارشناسی ارشد علوم تربیتی ،دانشگاه پیام نور Epaki_om548
3) دانشجوی کارشناسی ارشد علوم تربیتی ،دانشگاه پیام نور Epaki_om548

محل انتشار : اولین همایش بین المللی و دومین همایش ملی روان‌شناسی و دین(cpruma.ir)
چکیده :
چکیده: هدف پژوهش حاضر تبیین شاخصه های تربیتی انسان مثبت و منفی در حکمت 31 نهج البلاغه و دلالت های آن در تعلیم و تربیتالبلاغه می¬باشد. روش پژوه توصیفی- تحلیلی و استنتاجی می باشد.یافته¬های پژوهش نشان داد که شاخص¬های انسان مثبت در حکمت 31 نهج البلاغه عبارتند از: شکیبایی، اهل یقین، يقين را چهار شعبه است: بينايى هوشمندانه و دريافت از روى حكمت و پند گرفتن از چيزهاى عبرت آميز و رفتن به روش پيشينيان. از جمله دلالت¬های انسان مثبت در حکمت 31 نهج البلاغه در قلمرو تعلیم و تربیت در زمینه اهداف و اصول تربیتی به دست آمد عبارتند از: هدف غایی : سعه صدر و خویشتن داری در تربیت فرزندان، هدف واسطی : پرورش صداقت و راستگویی، هدف واسطی: تحقق عدالت در تمامی ابعاد شخصیتی متربیان، هدف واسطی : تقویت روحیه جهادی و مبارزه با باطل، هدف غایی : پرورش روحیه عبرت گیری از گذشتگان جهت ساختن آینده مطلوب. اصول تربیتی به دست آمده بر اساس شاخص¬های انسان مثبت در حکمت 31 نهج البلاغه عبارتند از: اصل شکیبایی و بردباری، اصل عدالت محوری، اصل عبرت آموزی، اصل روحیه جهادی. در نقطه مقابل شاخص¬های انسان منفی بر اساس حکمت 31 نهج البلاغه به دست امد که عبارتند از: دارای سوء ظن و تردید، اهل مخاصمه و تنش، منحرف از راه حق، اهل کینه و دشمنی. نتایج پژوهش نشان می دهد که شاخص های انسان مثبت و منفی در قلمرو تعلیم و تربیت می تواند راهگشای مشکلات متربیان باشد.
کلمات کلیدی : نهج البلاغه انسان شناسی حکمت 31