تحلیل مقایسه ای ضرورت اخلاق در نظام آموزشی براساس دیدگاه مصباح یزدی و جوادی آملی

تحلیل مقایسه ای ضرورت اخلاق در نظام آموزشی براساس دیدگاه مصباح یزدی و جوادی آملی

مرجان معصومی فرد1 امیده شیروانی2

1) استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور،ایران
2) دانشجوی کارشناسی ارشد علوم تربیتی ،دانشگاه پیام نور shirvani_om548

محل انتشار : اولین همایش بین المللی و دومین همایش ملی روان‌شناسی و دین(cpruma.ir)
چکیده :
چکیده: اهداف تربیت اسلامی از دیدگاه مصباح یزدی عبارتند از: هدف غایی، رسیدن به توحید در مرحله اعتقاد و عمل، اهداف وسطی نیز عبارتند از: اهداف اعتقادی، اخلاقی، اجتماعی. یافته¬های سوال دوم پژوهش نشان داد که ضرورت اخلاق در نظام آموزشی از منظر جوادی آملی عبارت است از: طبیعت اجتماعی انسان، وجود حقیقی و شخصیت واحد جامعه و هویت جمعی انسان. یافته¬های سوال سوم نشان داد که مقایسه دیدگاه مصباح یزدی و جوادی آملی پیرامون ضرورت اخلاق در نظام آموزشی حائز دلالت¬هایی است که از منظر مصباح یزدی عبارتند از: تعقّل و اندیشه ورزی در تربیت اخلاقی، توّجه به ارزشها و فرهنگ جامعه، خلاقیّت یابی و پرورش آن، نقش خود شناسی در تربیت اخلاقی. دلالت های تربیتی دیدگاه اخلاقی جوادی آملی در نظام آموزشی عبارتند از: سطح اولیه ـ مدرسه (به عنوان جامعه تربیتی کوچک)، سطح پیشرفته ـ کل جامعه (به عنوان جامعه تربیتی). نتایج نشان می دهد که طبق دیدگاه مصباح یزدی و جوادی آملی ، اخلاق و تربیت اخلاقی شا¬ه¬راه پیشگیري از آسـیب¬هاي روانـی اجتمـاعی و هـم چنـین، ریشـه تمامی اصلاحات اجتماعی و وسیله مبارزه با مفاسد و ناهنجاریهاي جوامع است. بـه همـین دلیـل، ارتقاي اخلاقمندي در جامعه از جمله آرمانهاي بزرگ و دیرپاي بشـري، و در طـول تـاریخ مـورد توجه مکاتب گوناگون بشري و الهی بوده است.
کلمات کلیدی : ضرورت اخلاق مصباح یزدی جوادی آملی جوادی آملی