اثر بخشی شن بازی درمانی بر عملکرد تحصیلی و شادکامی تحصیلی دانش آموزان پایه دوم ابتدایی مبتلا به اختلال یادگیری خواندن شهرستان ثلاث باباجانی

اثر بخشی شن بازی درمانی بر عملکرد تحصیلی و شادکامی تحصیلی دانش آموزان پایه دوم ابتدایی مبتلا به اختلال یادگیری خواندن شهرستان ثلاث باباجانی

مادح دستمرد1 آرام بهرامی2

1) استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور،ایران
2) دانشجوی کارشناسی ارشد علوم تربیتی ،گرایش تاریخ و فلسفه آموزش و پرورش،دانشگاه پیام نور

محل انتشار : اولین همایش بین المللی و دومین همایش ملی روان‌شناسی و دین(cpruma.ir)
چکیده :
پژوهش حاضر با هدف «اثربخشی شن بازي درمانی بر رفتارهاي یادگیري و شادکامی تحصیلی دانش‌آموزان پایه دوم ابتدایی مبتلا به اختلال یادگیري خواندن» انجام شد. اين پژوهش از نوع مطالعات نيمه آزمايشي با طرح پيش آزمون – پس آزمون بود. داده های مورد نیاز این پژوهش بوسیله پرسشنامه‌های،عملکرد تحصیلی مک درموت و همکاران (۱۹۹۹)، شادکامی تحصیلی حسین چاری و دهقانی زاده(1391) و آموزش شن بازی درمانی ملک پور و نسانی مقدم(1391)جمع آوری شد. جامعه آماری این پژوهش کلیه دانش آموزان پایه دوم ابتدایی مبتلا به اختلال یادگیری خواندن شهرستان ثلاث باباجانی بودند که با مراجعه به مرکز اختلال یادگیری شهرستان ثلاث باباجانی تعداد ۶۰ دانش آموز پایه دوم دارای اختلال یادگیری به روش در دسترس به عنوان نمونه انتخاب شدند و پس از توزیع پرسشنامه ها به صورت تصادفی به دو گروه 30 نفره تقسیم گردیدند و یک گروه تحت روش مداخله ای شن بازی درمانی قرار گرفتند و پس از تکمیل دوره، مجدد پرسشنامه‌ها توزیع و نتایج با پیش آزمون مقایسه و نتیجه گیری شد. نتایج نشان داد که ﺷﻦ ﺑﺎزی دﺭﻣﺎﻧﯽ ﺑﺮ ﺭﻓﺘﺎﺭﻫﺎی ﯾﺎدﮔﯿﺮی و ﺳﺮزﻧﺪﮔﯽ ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ دانش آموزان پایه دوم ابتدایی مبتلا به اختلال یادگیری خواندن تأثیر داشته است.
کلمات کلیدی : شن بازي درمانی رفتارهاي یادگیري سرزندگی تحصیلی اختلال خواندن