برسی مولفه‌های رشد اخلاقی برای دانش‌آموزان پایه ششم در چهارچوب فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی

برسی مولفه‌های رشد اخلاقی برای دانش‌آموزان پایه ششم در چهارچوب فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی

مادح دستمرد1 یوسف ابوذری2

1) استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور،ایران
2) دانشجوی کارشناسی ارشد علوم تربیتی ، دانشگاه پیام نور

محل انتشار : اولین همایش بین المللی و دومین همایش ملی روان‌شناسی و دین(cpruma.ir)
چکیده :
هدف از پژوهش حاضر، تبیین مؤلفه های رشد اخلاقی برای دانش آموزان پایه ششم ابتدایی ، در چهارچوب فلسفه تعلیم وتربیت اسلامی است. پژوهش حاضر، با روش توصیفی، کتابخانه ای و استنادی صورت گرفت. جامعه موردبررسی در این پژوهش، اسناد مکتوب، تجارب جهانی، مبانی نظری و پیشینه های موجود در ارتباط با رشد اخلاقی و تعلیم وتربیت اسلامی بود و روش نمونه گیری بهصورت هدفمند بوده و تا رسیدن به اشباع نظری داده ها ادامه یافت. یافته ها نشان میدهد با بررسی مبانی نظری مربوط به رشد اخلاقی و تعلیم وتربیت اسلامی، 833 مؤلفه رشد اخلاقی به دست آمد و با تحلیل و ادغام این تعداد مؤلفه، 7 مؤلفه اصلی و 14 مؤلفه فرعی رشد اخلاقی استخراج شد. ازجمله:1.مؤلفه بازشناسی امور خوب از بد و کشاندن به سوی ارزشها شامل مؤلفه های انتخاب و تصمیمگیری، بایدها و نبایدها و... بود، 2 .مؤلفه استدلال گرایی و قضاوت درست شامل رسیدن به بینش، ایجاد درک درست و ... بود. 3 .مؤلفه شکفتن قابلیت ها شامل تعالی وجود، 4 .مؤلفه اصول عام و فراگیر شامل اصول اخلاق قراردادی، 5 .مؤلفه خودسازی و خودباوری شامل شهودگرایی و...، 6 .مؤلفه حکمت عملی شامل رفتارهای انسانی، و 7 .مؤلفه قانونمداری شامل توجه به قوانین و مقررات بود.
کلمات کلیدی : رشد اخلاقی ؛ پایه ششم ابتدایی ؛ دانش آموزان؛ فلسفه تعلیم وتربیت