بررسی میزان توجه به مولفه‌های اخلاقی در تدوین کتاب مطالعات اجتماعی پایه ششم

بررسی میزان توجه به مولفه‌های اخلاقی در تدوین کتاب مطالعات اجتماعی پایه ششم

مادح دستمرد1 علیرضا غلامی2

1) استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور،ایران
2) دانشجوی کارشناسی ارشد علوم تربیتی ، دانشگاه پیام نور Alireza_gh251

محل انتشار : اولین همایش بین المللی و دومین همایش ملی روان‌شناسی و دین(cpruma.ir)
چکیده :
هدف اصلی پژوهش، تحلیل محتوای کتاب مطالعات پایه ششم ابتدایی بر اساس میزان توجه به مولفه های اخلاق است. روش تحقیق از نظر هدف کاربردی، ولی از نظر نحوه گردآوری داده ها کمی-توصیفی از نوع روش تحلیل محتوا بوده است، جامعه مورد تحلیل شامل کتاب مطالعات اجتماعی پایه ششک در سال تحصیلی 1401-1402 بوده ، مجموع صفحات این کتاب ها 108 صفحه می باشد، با توجه به ماهیت روش تحقیق و محدودیت جامعه آماری در این پژوهش نمونه گیری صورت نگرفته و همه جامعه آماری مورد مطالعه قرار گرفتند، برای گردآوری داده های این بخش از روش تحلیل محتوا استفاده شده ، به این شکل که مولفه ها و مقولات مربوط به هر مولفه های اخلاق تعیین شده، سپس از طریق فیش برداری و فهرست وارسی اطلاعات لازم جمع آوری شده است، در تحلیل داده ها، طبق مقولات مشخص شده در تحلیل محتوا، از مطالب و اسناد فیش برداری انجام شد، سپس فیش های جمع آوری شده مربوط به مقولات تلخیص شده و داده های خلاصه شده، در قالب جدول ارائه و فراوانی و درصد پاسخ ها تعیین شده است، در تحلیل داده ها از روش آنتروپی شانون استفاده شده است، نتایج نشان داد: در کتاب مطالعات اجتماعی پایه ششم از مجموع 130 واحد شمارش شده براي مؤلفه هاي موردنظر اشاره دارد.همچنین نتایج بیانگر آن است که بیشترین ضریب اهمیت در کتاب مطالعات اجتماعی ششم در مولفه های اخلاق مربوط به مولفه اخلاق در ارتباط با خدا با ضریب اهمیت0.206 و کمترین ضریب اهمیت مربوط به مؤلفه اخلاق در ارتباط با خود با ضریب اهمیت 0.127 است.
کلمات کلیدی : مولفه های اخلاق کتاب درسی تحلیل محتوا