واکاوی ضرورت اخلاق در نظام آموزشی براساس دیدگاه علامه جعفری

واکاوی ضرورت اخلاق در نظام آموزشی براساس دیدگاه علامه جعفری

مادح دستمرد1 حوا رستمی زاده2

1) استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور،ایران
2) دانشجوی کارشناسی ارشد علوم تربیتی ،دانشگاه پیام نور

محل انتشار : اولین همایش بین المللی و دومین همایش ملی روان‌شناسی و دین(cpruma.ir)
چکیده :
هدف از پژوهش حاضر واکاوی ضرورت اخلاق در نظام آموزشی براساس دیدگاه علامه جعفری است.روش پژوهش تحلیلی – انادی است.یافته ها نشان داد که اهداف تربیت اسلامی از دیدگاه علامه جعفری عبارتند از: هدف غایی، رسیدن به توحید در مرحله اعتقاد و عمل، اهداف وسطی نیز عبارتند از: اهداف اعتقادی، اخلاقی، اجتماعی. همچنین دیدگاه علامه جعفری پیرامون ضرورت اخلاق در نظام آموزشی حائز دلالت¬هایی است که از منظر علامه جعفری عبارتند از: تعقّل و اندیشه ورزی در تربیت اخلاقی، توّجه به ارزشها و فرهنگ جامعه، خلاقیّت یابی و پرورش آن، نقش خود شناسی در تربیت اخلاقی. نتایج نشان می دهد که طبق دیدگاه علامه جعفری ، اخلاق و تربیت اخلاقی شا¬ه¬راه پیشگیري از آسـیب¬هاي روانـی اجتمـاعی و هـم چنـین، ریشـه تمامی اصلاحات اجتماعی و وسیله مبارزه با مفاسد و ناهنجاریهاي جوامع است. بـه همـین دلیـل، ارتقاي اخلاقمندي در جامعه از جمله آرمانهاي بزرگ و دیرپاي بشـري، و در طـول تـاریخ مـورد توجه مکاتب گوناگون بشري و الهی بوده است.
کلمات کلیدی : ضرورت اخلاق علامه جعفری تعلیم و تربیت