اثربخشي آموزش مهارت مثبت اندیشی بر نگرش نسبت به پیشرفت دانش آموز، اضطراب و سازگاري شغلی معلمان مدارس دارای دانش آموزان با نیازهای ویژه شهرستان ثلاث باباجانی

اثربخشي آموزش مهارت مثبت اندیشی بر نگرش نسبت به پیشرفت دانش آموز، اضطراب و سازگاري شغلی معلمان مدارس دارای دانش آموزان با نیازهای ویژه شهرستان ثلاث باباجانی

مادح دستمرد1 میلاد صوفی2

1) استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور،ایران
2) دانشجوی کارشناسی ارشد علوم تربیتی ،گرایش تاریخ و فلسفه آموزش و پرورش،دانشگاه پیام نور

محل انتشار : اولین همایش بین المللی و دومین همایش ملی روان‌شناسی و دین(cpruma.ir)
چکیده :
این تحقیق با هدف تعیین اثربخشی آموزش مثبت‌اندیشی بر نگرش نسبت به پسشرفت دانش آموز،اضطراب و سازگاری شغلی معلمان مدارس دانش آموزان با نیازهای ویژه شهرستان ثلاث باباجانی انجام گرفت. روش انجام تحقیق نیمه آزمایشی از نوع پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه کنترل بوده است. جامعه آماری این پژوهش شامل معلمان استثنایی شهرستان ثلاث باباجانی در سال 1402-1401 است که با روش نمونه گیری تصادفی ساده از بین معلمان، 40 داوطلب، به عنوان نمونه آماری انتخاب و به دو گروه آزمایش و گواه تقسیم شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه پرسشنامه سنجش نگرش معلمان نسبت به دانش آموزان کم توان ذهنی (دیمه کار حقیقی، 1392) و پرسشنامه اضطراب شغلی (سریواستاواکریشنا، 1991) و پرسشنامه سازگاری شغلی ( دیویس و لافکوایست ،1991)می‌باشد. برای تحلیل آماری داده‌ها از فراوانی، درصد، میانگین و انحراف معیار و همچنین برای آزمون سؤالات تحقیق از آزمون تحلیل کواریانس چندمتغیره با استفاده از نرم افزار SPSS-25 استفاده شد. نتایج نشان داد آموزش مثبت-اندیشی بر سه متغیر(نگرش نسبت به پیشرفت دانش آموز،اضطراب شغلی و سازگاری شغلی) معلمان مدارس دانش آموزان با نیازهای ویژه شهرستان ثلاث باباجانی اثر مثبت داشت. همچنین آموزش مثبت‌اندیشی بر مولفه های سه متغیر (نگرش نسبت به پیشرفت دانش آموز،اضطراب شغلی و سازگاری شغلی) معلمان مدارس دانش آموزان با نیازهای ویژه شهرستان ثلاث باباجانی اثر مثبت داشت .
کلمات کلیدی : مثبت اندیشی نگرش نسبت به پیشرفت دانش آموز اضطراب شغلی سازگاری شغلی