بررسی محتوای کتاب مطالعات اجتماعی پایه ششم ابتدایی بر اساس میزان توجه به رویکرد ارزش های مرتبط با جامعه جهانی در برنامه درسی ملی جمهوری اسلامی ایران

بررسی محتوای کتاب مطالعات اجتماعی پایه ششم ابتدایی بر اساس میزان توجه به رویکرد ارزش های مرتبط با جامعه جهانی در برنامه درسی ملی جمهوری اسلامی ایران

حسین ذوالفقاری1 بهاره شکوری2

1) استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور،ایران
2) دانشجوی کارشناسی ارشد علوم تربیتی ،دانشگاه پیام نور

محل انتشار : اولین همایش بین المللی و دومین همایش ملی روان‌شناسی و دین(cpruma.ir)
چکیده :
هدف اصلی این پژوهش، بررسی محتوای کتاب مطالعات اجتماعی پایه ششم ابتدایی بر اساس میزان توجه به رویکرد ارزش های مرتبط با جامعه جهانی در برنامه درسی ملی جمهوری اسلامی ایران است. روش تحلیل محتوای پژوهش حاضر، آنتروپی شانون و واحد تحلیل نیز صفحات (متون، پرسشها، تمرینها وتصاویر) بودند جامعه ی آماری این پژوهش کل صفحات کتاب درسی مطالعات اجتماعی پایه ششم ابتدایی در سال تحصیلی 1401-1402 بوده است. نمونه پژوهش کل کتاب درسی بوده است ، که نمونه با حجم جامعه برابر بوده است .ابزار جمع آوری داده ها در این پژوهش سیاهه تحلیل محتوا محقق ساخته برگرفته شده از سند ملی برنامه درسی تهیه شده است نتایج فرضیه ها نشان می دهد که بیشترین فراوانی63 مربوط به مولفه احترام به پیمان های معتبر جهانی و کمترین مولفه با فراونی12 مربوط به مولفه حضور فعال در عرصه های جهانی و همچنین بیشترین ضریب اهمیت در کتاب درسی مطالعات پایه ششم ابتدایی مربوط به مولفه احترام به پیمان های معتبر جهانی با ضریب اهمیت 0.199 کمترین ضریب اهمیت مربوط به مؤلفه حضور فعال در عرصه های جهانی با ضریب اهمیت 0.116 است.
کلمات کلیدی : مطالعات اجتماعی پایه ششم ارزش های جامعه جهانی برنامه درسی ملی