بررسی تأثیر اجرای راهبردهای یادگیری تعاملی بر عملکرد تحصیلی دانش آموزان در درس ریاضی پایه ششم دوره ابتدایی شهرستان ثلاث باباجانی

بررسی تأثیر اجرای راهبردهای یادگیری تعاملی بر عملکرد تحصیلی دانش آموزان در درس ریاضی پایه ششم دوره ابتدایی شهرستان ثلاث باباجانی

حسین ذوالفقاری1 قدرت احمدی2

1) استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور،ایران
2) دانشجوی کارشناسی ارشد علوم تربیتی ،دانشگاه پیام نور

محل انتشار : اولین همایش بین المللی و دومین همایش ملی روان‌شناسی و دین(cpruma.ir)
چکیده :
هدف از انجام پژوهش حاضر،بررسی تأثیر اجرای راهبردهای یادگیری تعاملی بر عملکرد تحصیلی دانش آموزان در درس ریاضی پایه ششم دوره ابتدایی شهرستان ثلاث باباجانی است. تحقيق حاضر از نظر هدف، كاربردي است. اين تحقيق از نظر نوع داده ها، كمي بوده و از نظر روش اجرا از دسته تحقيقات نیمه تجربی با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل با استفاده از گزینش تصادفی است که دانش آموزان در دو گروه آزمایش و گروه کنترل می باشد. جامعه مورد نظر در این پژوهش را ، دانش آموزان پایه ششم دوره ابتدایی شهرستان ثلاث باباجانی در سال 1402-1401 تشکیل می دهند.نمونه گیری به صورت تصادفی ساده دو مرحله ای انحام شد که تعداد 50 نفر در گروه آزمایش و 50 نفر در گروه کنترل قرار گرفتند.به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از آمار استنباطی ، آزمون تی مستقل ، آزمون تی زوجی ، آزمون من ویتنی ،کای اسکوئر، آزمون کلموگروف اسمیرنف و آزمون ویلکاکسون ضمنا تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS انجام شده و سطح معنادار کمتر از 05/0 در نظر گرفته شده است. به طور کلی نتایج پژوهش نشان داد که آموزش براساس مدل راهبردهای یادگیری تعاملی در خصوص عملکرد تحصیلی دانش آموزان در درس ریاضی موثر بوده است.همچنین آموزش راهبردهای یادگیری تعاملی به صورت معنا داری بر 5 مولفه عملکرد تحصیلی(خودکارآمدی،تاثیرات هیجانی،برنامه ریزی ،فقدان کنترل پیامد ،انگیزش) اثربخشی دارد.در نتیجه با توجه به افزایش میزان نمرات سازه ها ،طراحی و اجرای برنامه آموزشی مبتنی بر مدل راهبردهای یادگیری تعاملی در دانش آموزان ابتدائی پایه ششم،همراه با پیگیری تعاملی می تواند سبب افزایش عملکرد آنان در خصوص درس ریاضی گردد.
کلمات کلیدی : راهبردهای یادگیری تعاملی عملکرد تحصیلی پایه ششم ابتدائی آموزش ریاضی