بررسی تاثیر روش آموزش به روش بارش مغزی در مقایسه با روش سنتی بر خودکارآمدی و امید تحصیلی ¬دانش آموزان پایه ششم ابتدایی شهر دهگلان

بررسی تاثیر روش آموزش به روش بارش مغزی در مقایسه با روش سنتی بر خودکارآمدی و امید تحصیلی ¬دانش آموزان پایه ششم ابتدایی شهر دهگلان

مادح دستمرد1 بهاره شکوری2

1) استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور،ایران
2) دانشجوی کارشناسی ارشد علوم تربیتی ،دانشگاه پیام نور

محل انتشار : اولین همایش بین المللی و دومین همایش ملی روان‌شناسی و دین(cpruma.ir)
چکیده :
هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر روش بارش مغزی بر خودکارآمدی و امید تحصیلی دانش آموزان پایه ششم شهر دهگلان در سال تحصیلی 1401-1402 پرداخته شد. اين پژوهش از نظر هدف، كاربردي و از نظر روش¬ این تحقیق از نوع طرحهای نیمه آزمایشی با پیش آزمون و پس آزمون یکسان بود که با بکارگیری روش چهارگروهی سولومون اجرا شد. در این تحقیق، جامعه آماری شامل کلیه مدارس پسرانه شهر دهگلان (5 مدرسه)در سال تحصیلی 1401-1402 بود.و براي نمونه¬گيري، از روش نمونه-گیری خوشه ای تک مرحله¬ای استفاده شد بدین صورت که دو مدرسه پسرانه به صورت تصادفیانتخاب و از مدارس مذکور 4 کلاس (گروه) پایه ششم انتخاب شده و مورد آزمون قرار گرفتند. کلاسهای مورد آزمون شامل 120 دانش آموز بودند.. در این پژوهش برای گردآوری داده¬ها از پرسشنامه خودکارامدی تحصیلی و امید تحصیلی استفاده گردید. برای تجزیه و تحلیل داده¬ها از روش¬های تی گروههای همتااستفاده شد. بنابراین می¬توان نتیجه گرفت که روش یادگیری بارش مغزی نسبت به روش سنتی بر خودکارآمدی و امید تحصیلی دانش آموزان پایه ششم اثرگذاری بیشتری داشته است.
کلمات کلیدی : روش بارش مغزی - خودکارآمدی - امید تحصیلی