بررسي اثربخشي آموزش رفتار جرات مندانه بر افزایش تاب آوری و خلاقیت دانش آموزان دختر پایه ششم ابتدایی شهر جوانرود

بررسي اثربخشي آموزش رفتار جرات مندانه بر افزایش تاب آوری و خلاقیت دانش آموزان دختر پایه ششم ابتدایی شهر جوانرود

مادح دستمرد1 حبیب احمدی2

1) استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور،ایران
2) دانشجوی کارشناسی ارشد علوم تربیتی ،دانشگاه پیام نور

محل انتشار : اولین همایش بین المللی و دومین همایش ملی روان‌شناسی و دین(cpruma.ir)
چکیده :
پژوهش حاضر با هدف بررسي اثربخشي آموزش رفتار جرات مندانه بر افزایش تاب آوری و خلاقیت دانش آموزان دختر ششم ابتدایی شهر جوانرود در سال تحصیلی 1401-1402 انجام گرفت. به اين منظور با روش نمونه گيري خوشه اي چند مرحله اي در بين 30 نفر از دانش آموزان مقطع ششم ابتدایی اجرا شد كه 15 نفر از آنان به عنوان گروه كنتـرل و 15 نفـر ديگر گروه آزمايشي را تشكيل مي دادندو از آن ها آزمون تاب آوری و خلاقیت گرفته شد . روش تحقیق شبه آزمایشی پیش و پس آزمون با دو گروه آزمایش و کنترل بوده است.سپس آموزش مهارت رفتار جرات مندانه روي 20 نفر گـروه آزمايشـي در 9 جلسه 5/1 ساعته انجام شد و در پايان جلسات پس آزمون های تاب آوری و خلاقیت اجرا شد. در نهايت نمرات استخراج شده از پرسشنامه ها در نرم افزار SPSS وارد شده و مورد تحليل آماري قرار گرفت. نتايج تحليل نشان داد كـه اجـراي ايـن برنامه آموزشي به طور معناداري باعث افزایش تاب آوری و خلاقیت دانش آموزان شـد.
کلمات کلیدی : رفتار جرات مندانه تاب آو ری خلاقیت