بررسی آموزش محاسبات ذهنی با استفاده از چرتکه بر توانایی چرخش ذهنی و سرعت پردازش در کودکان دارای اختلالات ریاضی در شهرستان کامیاران

بررسی آموزش محاسبات ذهنی با استفاده از چرتکه بر توانایی چرخش ذهنی و سرعت پردازش در کودکان دارای اختلالات ریاضی در شهرستان کامیاران

مادح دستمرد1 آریان فتاحی زاده2

1) استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور،ایران
2) دانشجوی کارشناسی ارشد علوم تربیتی ،دانشگاه پیام نور

محل انتشار : اولین همایش بین المللی و دومین همایش ملی روان‌شناسی و دین(cpruma.ir)
چکیده :
هدف از پژوهش حاضر بررسی آموزش محاسبات ذهنی با استفاده از چرتکه بر توانایی چرخش ذهنی و سرعت پردازش در کودکان دارای اختلالات ریاضی مقطع ابتدایی بود. روش این پژوهش به صورت نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون_ پس آزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری این پژوهش کلیه دانش آموزان پایه سوم دارای اختلالات ریاضی مقطع ابتدایی شهر کامیاران در سال 1401-1402 بود. نمونه آماری در این پژوهش شامل 30 دانش آموزان دارای اختلالات ریاضی (15 نفر برای گروه کنترل و 15 نفر برای گروه آزمایش) که به شیوه نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه جایگزین شد. ابزارگرد آوری دادها، پرسشنامه هوشی وکسلر (روایی و پایایی، 91/0) و آزمون توانایی چرخش ذهنی گانیس و کیویت (روایی و پایایی، 84/0) بود. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار spss نسخه 26 انجام شد. در این پژوهش برای تجزیه و تحلیل داده های بدست آمده و برای بررسی همه فرضیه ها و تعیین تاثیر مداخله بر روی گروه آزمایش و ارزیابی تفاضل نمرات دو گروه در فاصله پیش آزمون و پس آزمون از تجزیه و تحليل کوواريانس چند متغیره (آنکوا و مانکوا)، استفاده شد. نتايج به دست آمده از پژوهش بيانگر آن است كه، آموزش محاسبات ذهنی با استفاده از چرتکه بر توانایی چرخش ذهنی و سرعت پردازش در کودکان دارای اختلالات ریاضی مقطع ابتدایی تأثير مثبت داشت.
کلمات کلیدی : آموزش محاسبات ذهنی با استفاده از چرتکه توانایی چرخش ذهنی سرعت پردازش کودکان دارای اختلالات ریاضی.