شناسایی مولفه های آموزش الکترونیکی در اسناد تحولی آموزش و پرورش

شناسایی مولفه های آموزش الکترونیکی در اسناد تحولی آموزش و پرورش

حسین ذوالفقاری1 بیتا نوروزی کمال2

1) استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور،ایران
2) Identifying the components of electronic education in the transformational documents of education

محل انتشار : اولین همایش بین المللی و دومین همایش ملی روان‌شناسی و دین(cpruma.ir)
چکیده :
چکیده: هدف پژوهش حاضر شناسایی مولفه های آموزش الکترونیکی در اسناد تحولی آموزش و پرورش است. روش پژوهش توصیفی- تحلیلی است. یافته¬های پژوهش نشان داد که فضا‌ها و مراكز آموزشي و تربيتي در افق ۱۴۰۴، زمينه ساز تحقق اهداف و برنامه ‌هاي نظام تعليم و تربيت رسمي عمومي و تأمين ‌كننده نيازهاي فردي و جمعي دانش ‌آموزان، متناسب با ساحت‌ هاي شش ‌گانه تربيت و الزامات برنامه درسي ملي، استانداردهاي بين ‌المللي، با هويت و ويژگي‌ هاي معماري اسلامي ـ ايراني، داراي ظرفيت بالا در تعاملات فرهنگي و اجتماعي محله، امكان دسترسي آسان به محيطي مقاوم، ايمن، با نشاط، دوست داشتني، دوستدار محيط زيست، بهره ‌مند از انرژي‌ هاي پاك (تجديد پذير) و مجهز به تجهيزات و فناوري‌ هاي نوين بومي براي يادگيري مي ‌باشند. اهداف آموزش الکترونیکی که به دست آمد عبارتند از: بهینه کدن فرایند یادگیری و یاددهی، استفاده از تکنولوژی های به روز، فراهم کردن زیرساخت¬های آموزش الکترونیکی ، تحقق عدالت تربیتیف انطباق با فناوری های نوین. اصولی که به دست امد نیز عبارتند از: اصل تنوع بخشی به اموزش، اصل روزآمدی یادگیری، اصل توجه به زیرساخت¬ها، اصل برابری و مساوات و اصل به صرفه بودن آموزش و یادگیری الکترونیکی . از جمله روش¬های اموزش الکترونیکی نیز عبارتند از: استفاده از ابزارهای چندرسانه ای، استفاده از تورهای الکترونیکی ، استفاده از تماس¬های تصویری، ایجاد چالش در یادگیری. نتایج پزوهش نشان می دهد که در سند تحول بنیادین اموزش و پرورش به آموزش های الکترونیکی اهمیت داده شده است و برای ان چشم اندازها و نقشه راه ترسیم شده است که دست اندرکاران نظام تعلیم و تربیت باید نسبت به اجرایی نمودن ان اهتمام ورزند.
کلمات کلیدی : سند تحول بنیادین آموزش و پرورش اموزش الکترونیکی دلالت¬های تربیتی