واکاوی و شناخت شایستگی های استاد و مربی از دیدگاه جان دیویی

واکاوی و شناخت شایستگی های استاد و مربی از دیدگاه جان دیویی

حسین ذوالفقاری1 اقلیما دارایی2

1) استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور،ایران
2) دانشجوی کارشناسی ارشد علوم تربیتی ،گرایش تاریخ و فلسفه آموزش و پرورش،دانشگاه پیام نور

محل انتشار : اولین همایش بین المللی و دومین همایش ملی روان‌شناسی و دین(cpruma.ir)
چکیده :
هدف پژوهش حاضر طراحی الگوی شایستگی استادان و مربیان با تاکید بر اندیشه¬های جان دیویی است. روش پژوهش توصیفی- تحلیلی است. یافته¬های پژوهش نشان داد که اگر همه شایستگی‌های مورد انتظار از یک نقش یا شغل مطلوب و آرمانی را در مدلی مفهومی تصور کنیم، اصطلاح جدیدی با عنوان الگوی شایستگی شکل می‌گیرد. الگوی شایستگی استادان و معلمان مفهوم نسبتاً جدیدی است که بسیاری از انتظارات مورد توجه صاحب‌نظران را در خود جای می‌دهد. نگاهی به مباحث مطرح شده در سند «مبانی نظری و فلسفه تعلیم و تربیت» نشان داد که مفهوم شایستگی مورد توجه سیاست-گذاران و طراحان این سند بوده است. از سوی دیگر دیدگاه جان دیویی پیرامون شایستگی حرفه ای استادان و معلمان حائز نکات عمیقی برای تربیت معلمان بود. از نظر ديويي معلم نقش راهنما و همكار شاگردان را برعهده دارد. ديويي اعتقاد دارد كه معلم نبايد نقش داناي محض كه مي‌خواهد دانش خودرا منتقل كند، داشته باشد بلكه بايد دانش‌آموزان را از راه فعاليت، تحقيق و پرورش به تفكر وادارد. مربي به عنوان زنده نگاه دارنده تفكر و يادگيري در ذهن دانش‌آموز است. اوست كه به ايجاد موقعيت‌ها و ساختن شرايط فعاليت، كار و تلاش دانش‌آموزان اقدام مي‌كند و شرايط تجربه مفيد را فراهم مي‌سازد، همواره درصدد است تا فعاليتي‌ نو براي شاگرد با توجه به علاقه و رغبتش فراهم كند.
کلمات کلیدی : دیویی شایستگی استادان و معلمان