مقایسه سبکهای دلبستگی در دانش آموزان با و بدون ابتلا به اختلال سلوک
مقایسه سبکهای دلبستگی در دانش آموزان با و بدون ابتلا به اختلال سلوک
زهرا محمدی آذر1 محمد نریمانی2 اکبر عطادخت3
1) 1. دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه محقق اردبیل، اردبیل، ایران
2) 2. استاد، گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه محقق اردبیل، اردبیل، ایران
3) 2. استاد، گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه محقق اردبیل، اردبیل، ایران
محل انتشار :
دومین همایش ملی آسیب شناسی روانی(asruma2.ir)
چکیده :
هدف پژوهش حاضر مقایسه سبکهای دلبستگی در دانش آموزان با و بدون ابتلا به اختلال سلوک بود. روش پژوهش حاضر از نوع علی- مقایسه ای بود و جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان پسر مقطع راهنمایی شهر اردبیل در سال تحصیلی 1400-1399 است (۱۳۵۵۰=N). و روش نمونه گیری به صورت دسترس انتخاب شدند. بدین صورت که بعد از تهیه معرفی نامه از دانشگاه به آموزش و پرورش منطقه یک و دو اردبیل مراجعه گردید و ضمن هماهنگی و اخذ مجوز از آموزش و پرورش با همکاری مدیران و مشاوران مدارس پرسشنامه ها به صورت آنلاین- با توجه به شرایط همه گیری بیماری کرونا و عدم حضور دانش آموزان در مدارس- بین گروه های مجازی همه دانش آموزان پسردوره راهنمایی توزیع گردید در این پژوهش 3000 دانش آموز پسردوره راهنمایی شرکت کرده اند که از بین آنها دانش آموزانی که با استفاده از پرسش نامه علائم مرضی اختلال سلوک نمره ای بالای نقطه برش ۲۰ در پرسشنامه علائم مرضی اختلال سلوک (شهریوری، ناطقی، خانی و جوان، 1389) کسب کردند به عنوان نمونه نهایی انتخاب شدند(112=n) و به بقیه پرسشنامه ها جواب دادند که در نهایت به تعداد ۱۱۲ دانش آموز که به عنوان دانش آموزان دارای نشانه های اختلال سلوک انتخاب شدند و همچنین ۱۱۲ دانش آموز به عنوان گروه مقایسه از دانش آموزان عادی انتخاب شدند (به ازای هر دانش آموزان دارای اختلال سلوک در گروه یک نفر بهنجار و فاقد نشانه های اختلال سلوک از آن گروه انتخاب شدند). واطلاعات جمع¬آوری گردید. که به پرسشنامه¬ سبک-های دلبستگی جواب دادند و اطلاعات جمع آوری شده توسط نرمافزار SPSS نسخه 20 با آزمون تحلیل واریانس چند متغیری (MANOVA) مورد تجزيه و تحليل قرار گرفت. نتايج نشان مي¬دهد كه سبک اجتنابی و دلبستگی دو سوگرا در بين دانش آموزان مبتلا به اختلال سلوک بیشتر از دانش آموزان بدون ابتلا به اختلال سلوک است و همچنین نتايج نشان مي¬دهد كه (سبک دلبستگی ایمن) در دانش¬آموزان بدون ابتلا به اختلال سلوک بيشتر از دانش¬آموزان مبتلا به اختلال سلوک می باشد. نتایج به دست آمده حاکی از پایین بودن متغیر سبکهای دلبستگی ایمن مورد مطالعه در دانش آموزان با اختلال سلوک بوده و نیازمند برنامه های به منظور افزایش و بهبود این متغیرها می باشد.
کلمات کلیدی :
سبکهای دلبستگی
دانش آموزان
اختلال سلوک