سهم راهبرد های مقابله ای والدین در پیش¬بینی ذهن آگاهی دانش آموزان دختر متوسطه اول شهرستان قائمشهر

سهم راهبرد های مقابله ای والدین در پیش¬بینی ذهن آگاهی دانش آموزان دختر متوسطه اول شهرستان قائمشهر

فاطمه مصلحی جویباری1 یارعلی دوستی2 میترا مصلحی جویباری3

1) دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، گروه روان شناسی، موسسه آموزش عالی فروردین، قائمشهر، ایران.
2) دکتری روانشناسی، گروه روان شناسی، موسسه آموزش عالی فروردین، قائمشهر، ایران.
3) دکتری روانشناسی تربیتی، گروه روان شناسی، موسسه آموزش عالی فروردین، قائمشهر، ایران.

محل انتشار : دومین همایش ملی آسیب شناسی روانی(asruma2.ir)
چکیده :
هدف از پژوهش حاضر بررسی سهم راهبرد های مقابله ای والدین در پیش بینی ذهن آگاهی دانش آموزان دختر متوسطه اول شهرستان قائمشهر بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش آموزان دختر مقطع متوسطه اول شهرستان قائمشهر در سال تحصیلی 1400-1401 طبق گزارش آموزش و پرورش به تعداد 2498 دانش آموز و والدین آنها می باشد. از این جامعه 334 نفر با استفاده از جدول کرجسی مورگان و نمونه گیری تصادفی چند مرحله ای به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار به کار رفته در این پژوهش عبارتنداز: پرسشنامه راهبردهای مقابله ای لازاروس (1984)، پرسشنامه ذهن آگاهی فرایبورگ (2003). داده های بدست آمده توسط روشهای آمار توصیفی (جداول فراوانی، درصد، میانگین ها ) و آمار استنباطی (آزمون رگرسیون) با کمک نرم افزار(spss) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. براساس تحلیل صورت گرفته مشخص گردیده شده که تمام متغیرها با یکدیگر ارتباط دارند و این ارتباط برای بیشتر متغیرها از نوع مثبت و مستقیم می باشد. نتایج پژوهش نشان داد که راهبردهای مقابله ای والدین توان پیش بینی ذهن آگاهی دانش آموزان دختر را دارد. مهارت های مقابله ای راهکارهایی هستند که به افراد کمک می کنند تا استرس را کاهش داده و شرایط دشواری را که زندگی می تواند با آن روبرو شود به طور موثرتری کنترل کنند و این موجب افزایش ذهن آگاهی آنان می شود.
کلمات کلیدی : کلمات کلیدی: راهبردهای مقابله ای ذهن آگاهی دانش آموزان دختر