اثربخشی خانواده درمانی شناختی رفتاری والدین (CBFT) بر خودکنترلی دانش آموزان بیش فعال مقطع ابتدایی مشهد

اثربخشی خانواده درمانی شناختی رفتاری والدین (CBFT) بر خودکنترلی دانش آموزان بیش فعال مقطع ابتدایی مشهد

ابراهیم علیزاده موسوی1 عفت رضایی دیزبادی2

1) استادیار گروه روان شناسی ، واحد قوچان، دانشگاه آزاد اسلامی، قوچان، ایران
2) کارشناسی ارشد مشاوره مدرسه ، واحد قوچان، دانشگاه آزاد اسلامی، قوچان، ایران

محل انتشار : دومین همایش ملی آسیب شناسی روانی(asruma2.ir)
چکیده :
پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی خانواده درمانی شناختی رفتاری والدین (CBFT) بر خودکنترلی دانش آموزان بیش فعال مقطع ابتدایی مشهد انجام گرفت. طرح پژوهشی آزمایش از نوع پیش¬آزمون - پس-آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل کلیه مادران دانش آموزان دارای اختلالات رفتاری بیش فعالی که در دبستان‌های پسرانه دوره اول و دوم ابتدایی (7 تا 12 ساله) شهر مشهد در سال تحصیلی 1399- 1400 مشغول به تحصیل بودند و بر ¬¬اساس روش نمونه¬گیری داوطلبانه مبتنی بر هدف، تعداد 16 نفر از آن‌ها به عنوان نمونه انتخاب شدند و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. ابزارهای این پژوهش پرسشنامه خودکنترلی کندال و ویلكاکس (1979) بود. گروه آزمایش به مدت 8 جلسه تحت آموزش برنامه گروهی خانواده درمانی شناختی رفتاری (CBFT) قرار گرفتند. نتایج تحلیل کوواریانس چند متغیره نشان داد که اثربخشی برنامه آموزش خانواده درمانی شناختی رفتاری بر کاهش خودکنترلی رفتارهای دانش آموزان از لحاظ آماری معنادار نیست. بنابراین می¬توان گفت برنامه آموزشی خانواده درمانی شناختی رفتاری مداخله¬ای است که بر خودکنترلی رفتاری دانش آموزان تاثیری نشان نداد .
کلمات کلیدی : خانواده درمانی شناختی رفتاری (CBFT) خودکنترلی دانش آموزان