مروری نظامند بر مهارت اجتماعی کودکان کم توان ذهنی

محمد نریمانی1 هانیه برنجی زاده2

1) استاد ممتاز دانشگاه محقق اردبیلی
2) دانشجویی کارشناسی ارشد روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی دانشگاه محقق اردبیلی

محل انتشار : دومین همایش ملی آسیب شناسی روانی(asruma2.ir)
چکیده :
مهارت های اجتماعی به مجموعه توانمندی هایی که موجب موفقیت در زندگی اجتماعی فرد می شود، گفته می شود. هر فرد برای زندگی موفق در یک جامعه علاوه بر مهارت های فردی به مهارت های دیگری نیاز دارند که از آن به مهارت های اجتماعی یاد می کنند. هدف از این مطالعه، شناسایی و تعیین عوامل ملاک ها و نشانگر های مهارت اجتماعی است. برای دستیابی به هدف مطالعه، مرو منظم و گسترده ی پیشینه پژوهشی انجام شد. بدین منظور پایگاه های اطلاعاتی SIS,SID,Magiran,civilicca جستجو قرار گرفت. پس از خارج کردن مقالات نامتناسب با هدف پژوهش، مرور کامل روی 20 مقاله باقی مانده انجام شد. نتایج حاصل از مرور منظم پیشینه پژوهشی به استخراج 4 عامل کلی و 8 ملاک و 70 نشانگر منجر شد یافته ها نشان داد که عوامل مرتبط با مهارت اجتماعی (نظیر والدین، معلمان و مراقبان و نحوه ی آموزش ) در این مطالعات بسیار مورد توجه قرار گرفته است.
کلمات کلیدی : کودکان کم توان ذهنی مهارت اجتماعی