بررسی رابطه تعارض کار _ خانواده و خانواده _ کار با فرسودگی عاطفی معلمان ابتدایی شهرستان شاهین دژ

بررسی رابطه تعارض کار _ خانواده و خانواده _ کار با فرسودگی عاطفی معلمان ابتدایی شهرستان شاهین دژ

طاهره امیرپور محمودجق1 کیومرث کریمی2

1) کارشناسی ارشد روان شناسی اسلامی-مثبت گرا، واحد مهاباد، دانشگاه آزاد اسلامی، مهاباد، ایران
2) استادیار، گروه روان شناسی، واحد مهاباد، دانشگاه آزاد اسلامی، مهاباد، ایران

محل انتشار : دومین همایش ملی آسیب شناسی روانی(asruma2.ir)
چکیده :
این تحقیق با هدف تعیین رابطه تعارض کار _ خانواده و خانواده _ کار با فرسودگی عاطفی معلمان ابتدایی شهرستان شاهین دژ با استفاده از روش تحقیق توصیفی– همبستگی انجام گرفت. جامعه آماری شامل کلیه معلمان ابتدایی شهرستان شاهین دژ بود که بر اساس جدول مورگان 175 نفر با روش تصادفی طبقه ای نسبتی انتخاب شدند. برای گردآوری داده ها از پرسشنامه تعارض كار و خانواده، كارلسون، کاکمار و ویلیامز (2000) و فرسودگی عاطفی مازلاک و جکسون(1986) استفاده شد. داده ها بوسیله نرم افزار SPSS و با استفاده از آزمون هاي همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی ساده تحلیل شدند و نتایج آزمون آنها نشان داد که: رابطه مستقیم و معنی داری بین تعارض كار - خانواده مبتني بر زمان (357/0=ρ) و مبتني بر رفتار(253/0=ρ) با فرسودگی عاطفی معلمان ابتدایی شهرستان شاهین دژ وجود دارد. رابطه معکوس و معنی داری بین تعارض كار - خانواده مبتني بر فشار (668/0- =ρ) ، تعارض خانواده - كار مبتني بر زمان(576/0- =ρ)، فشار (673/0- =ρ) و مبتنی بر رفتار(533/0- =ρ) با فرسودگی عاطفی معلمان ابتدایی شهرستان شاهین دژ وجود داردکه پیشنهاد می شود در راستای کاهش فرسودگی عاطفی معلمان، کارگاه های آموزشی تعارض کار _ خانواده و خانواده _ کار برگزار شود.
کلمات کلیدی : تعارض کار _ خانواده و خانواده _ کار فرسودگی عاطفی